Coronakrisen har på många sätt visat att professionellt inköpsarbete lönar sig. I årets Inköpsbarometer (som just handlar om coronakrisens effekter på inköpsområdet) framgår tydligt att de inköpsavdelningar som tagit mandatet, byggt upp ett förtroende och kommit längre utvecklingsmässigt i sitt inköpsarbete har klarat coronakrisen bättre.
De har haft robusta inköpsprocesser, kompetenta medarbetare och digitala verktyg på plats som hållit, när krisen med kraftigt förändrade förutsättningar slog till.
En kommentar från dem som svarat:
- ”Vi har vunnit på att vi byggt upp ett förtroende innan krisen slog till samt att vi hade kategoristyrning på plats. Vi har haft kunskap och kanaler att skaffa fram material/tjänster och haft mer leverantörsdialog för konstruktiva lösningar”.
Med andra ord har dessa inköpsfunktioner sett till att ha merparten på plats av det jag tog upp i mitt förra inlägg, 5 saker att ta tag i under coronakrisen.
Hur är det med övriga? De som inte hann eller av andra skäl inte kunde prioritera sitt strategiska inköpsarbete innan krisen slog till. Hur har det gått för dem?
Inte förvånande så har dessa organisationer upplevt stora utmaningar under coronakrisen. Många vittnar om brister i krisberedskap, krisledning och krissamordning. Allt ifrån att det inte existerat till att den varit låg.
Det har varit brist på styrning och tydlighet i inköpsarbetet med dålig koll på strategiska behov och leverantörer. Det har funnits en avsaknad av struktur, rutiner, processer, personal och digitala verktyg.
Några kommentarer från dem som svarat:
- ”Det har varit huggsexa, köp köp köp och överpriser”
- ”Mycket brandkårsutryckningar och för många kockar”
- ”För mycket springande på samma boll”
Coronakrisen har med andra ord synliggjort både styrkor och svagheter vad gäller våra inköpsfunktioner och vårt inköpsarbete. Styrkorna klargör tydligt vinsterna och nyttan med att prioritera inköpsområdet, medan svagheterna pekar på stora kostnader och risker vi utsätter oss för om prioritering inte sker.
Som yrkesgrupp måste vi som arbetar med inköp dra nytta av situationen.
Coronakrisen har satt strålkastarljuset på vårt område och vi behöver (om vi inte redan har gjort det) kliva in, utmana och leverera. Med andra ord flytta fram vår position!
Helena Brynolfsson
Har du frågor om inköp? Mejla info@inkopsradet.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer