Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Omstritt utvärdera på dold varukorg

Juridisk krönikaProduktupphandlingar utformas ofta som ”öppna” varukorgar, ibland med utvärderingen av ”dold” varukorg på övrigt sortiment. Syftet med dold varukorg är att skapa incitament för anbudsgivare att genomgående lämna bra priser. Viktor Anseus beskriver förfarandet, påtalar praktiska svårigheter och tar upp fördelar med att utvärdera på en dold varukorg.

| 2024-04-02
Viktor Anseus, upphandlare.

Produktupphandlingar utformas standardmässigt som ”öppna” varukorgar, ibland med utvärderingen av ”dold” (hemlig) varukorg på övrigt sortiment. Syftet med dold varukorg är att skapa incitament för anbudsgivare att lämna genomgående bra priser/att utvärdera hela prisbilden.

Dold bedömningsmetod
Dold varukorg innebär att upphandlaren väljer stickprov, och deponerar hos oberoende tredje part för att garantera att produkterna inte ändras efter anbudsöppning.

En variant är att anbudsgivare till anbudet ska bifoga en prislista med hela ”standardsortimentet”. Anbudsgivare ska därefter prissätta den dolda varukorgen baserat på priserna som lämnades in tillsammans med anbudet. Därefter kontrollerar upphandlaren offererade produkter vad gäller efterfrågad kvalitet.

Standardprislistan gäller sedan under avtalsperioden (alternativt avdragna rabatter på vid var tid gällande officiell prislista, se nedan).

Standardprislistan får alltså vara anpassad eller särskilt framtagen (det vill säga nettoprissatt), låt vara att det blir komplicerat för anbudsgivare att specialanpassa en sådan omfattande prislista.

Det är oklart om det finns en generell möjlighet att utvärdera en dold varukorg, men det har godtagits av flera förvaltningsrätter. I EU-domstolens mål C-6/15 (Dimarso) godtogs en dold viktning av underkriterier till (annonserade) huvudkriterier.

Ett av villkoren är att den dolda viktningen inte får vara diskriminerande mot någon av anbudsgivarna. För att neutralisera en eventuell konkurrensfördel för befintlig leverantör, som har kännedom om beställningsmönstret (och därmed om stickproven), kan statistiken lämnas ut på begäran.

Rabatter på bruttoprislista
Ibland efterfrågas rabattsatser, enligt en fördefinierad varugruppsindelning, och att underlaget för rabatten ska vara leverantörens officiella bruttoprislista (till exempel en webbshop som inte kräver inloggning). Ofta har leverantörer en bruttoprislista som de utgår ifrån vid offentlig upphandling, men som inte är officiell eller allmänt tillgänglig.

I Kammarrätten i Stockholms dom i mål 3490-13 gällande kontorsmaterial kunde dåvarande SKL Kommentus Inköpscentral, numera Adda Inköpscentral, visa att en anbudsgivare hade lämnat en prislista som var speciellt framtagen för upphandlingen.

Detta genom att bruttopriserna (som låg till grund för utvärdering av den dolda varukorgen) i flera fall var lägre än nettopriserna (som utgjorde den synliga varukorgen). På anbudsgivarens hemsida fanns dock inga eller endast marginella prisskillnader för samma eller liknande artiklar i dessa båda prislistor. Möjligheten till sådan kontroll förutsätter att priserna finns på hemsidan.

Men hade det funnits allmänt tillgängliga prislistor (det vill säga med företagspriser) som inte kan höjas bara för en kund, så hade naturligtvis upphandlande myndighet kunnat välja ut stickprov med vetskap om priserna, vilket hade förfelat syftet med förfarandet.

Övriga svårigheter
Prisjämförelseprodukter måste väljas med stor omsorg eftersom de ska ge en fingervisning om leverantörers hela prisbild. En nackdel är att det inte går att korrigera den dolda varukorgen under en fråge- och svarsperiod. Min erfarenhet är att det ofta uppmärksammas brister och oklarheter i varukorgen, som kan avhjälpas under annonseringen. Den smidigheten finns inte vid dold varukorg.

En lösning kan vara att anbudsgivarna ska skicka standardprislistan till oberoende tredje part. Efter sista anbudsdag kommunicerar upphandlaren ut den dolda varukorgen för att fyllas i av anbudslämnare, och som därvid uppmärksammar oklarheter. Efter att eventuellt korrigerad jämförelseprislista är ifylld och myndigheten till handa, så tar upphandlaren del av de förseglade standardprislistorna från anbudsgivarna. Då kan jämförelseprislistan korrigeras efter anbudsöppning.

Dold varukorg på hela sortimentet
Förfarandet med dold varukorg har jag tillämpat på utvärderingen av hela anbudsgivares sortiment i tre olika upphandlingar. Syftet är att undvika att övrigt sortiment blir dyrare, men också att inordningen i varukorgar inte alltid fungerar praktiskt för berörda slutanvändare.

Den första, en upphandling av köks- och serveringsutrustning, överprövades utifrån bland annat transparensprincipen (Förvaltningsrätten i Stockholms dom i mål 27436-13).

Vi argumenterade utifrån att det är väldigt individuellt vad verksamheterna behöver. Leverantörerna har tusentals produkter, men verksamheten vet inte vilka som kommer att användas under avtalsperioden på grund av diversifierat köpbehov.

Ett alternativ är att upphandla ett traditionellt bassortiment, och sedan styra verksamheterna att avropa från det. Men verksamheterna som upphandlingen riktar sig till har helt olika behov.

Äldreomsorgen, med äldre personer som kan sakna både smak, syn och tuggförmåga, behöver vissa köksredskap. Förskolor behöver andra redskap, grundskolor och gymnasier slutligen har sina behov.

I vissa kök sker tillagning åt 20 personer, och i andra flera tusen, vilket kräver olika storlek på kantiner och andra köksredskap. Vidare handlar transparensprincipen i grunden om att det ska vara en transparent process, inte vilka produkter prisjämförelsen gäller.

Förvaltningsrätten angav kortfattat att anbudsgivarna, genom information om produktgruppernas inbördes viktning och möjligheten att lämna olika rabattsatser, ansågs erhållit tillräcklig information för att skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud.

Utvärderingsmodellen ansågs därmed uppfylla kravet på transparens på ett godtagbart sätt. (Om det föreligger ett kommersiellt behov av metoden kan domstolen inte uttala sig om, men det är heller inte dess uppgift.) Kammarrätten i Stockholm avslog begäran om prövningstillstånd.

De två andra exemplen är upphandling av järnhandelsvaror respektive byggmaterial, som inte överprövades. Byggvaruhus kan ha 150 000 produkter totalt i sortimentet. Även här finns en stor spridning av artiklar som kan komma att behövas under avtalstiden.

Ena gången är uppdraget att slipa bänkskivor, och då införskaffas excenterslip, sliprondeller av vissa kornstorlekar, våtsandpapper och halvblank lack.

Nästa gång har man ett annat projekt. Man handlar sällan samma saker två gånger i ett byggvaruhus, utan det som behövs är specifikt för ändamålet (vissa verksamheter har dock ett standardiserat behov).

Avslutningsvis kan konstateras att det är väldigt svårt att föreställa sig de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet, och då borde även den verklighet som inte är optimalt utformad godtas (jfr RÅ 2002 ref 50).

Jag försöker i denna artikeln belysa problem som jag har mött, med inordning i en uttömmande varukorg. Jag kan ha fel, men det viktiga är inte vad jag tycker utan att möta folk på fältet, berörda vaktmästare och kökspersonal. Jag vill lyfta yrkesmänniskorna och deras kunskap: De vet vad de behöver för att kunna utföra sitt jobb.

Viktor Anseus
Upphandlare

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Omstritt utvärdera på dold varukorg"

  1. Mattias Hultqvist skriver:
    2024-04-04 kl. 08:34

    Bra artikel och intressant läsning

    Svara
  2. Anders Lindhe skriver:
    2024-04-08 kl. 13:10

    Japp, instämmer – bra och intressant artikel. Dessutom bugar och bockar jag för tipset att offentliggöra den dolda varukorgen efter anbudstidens slut – den kan nog lösa många problem!

    Svara
  3. Anonym skriver:
    2024-05-14 kl. 09:29

    Tack för en insiktsfull artikel!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud