Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Koncession blev lösningen för äldre

KoncessionSalems kommun började i somras samarbeta med en leverantör av hushållsnära tjänster för att hjälpa äldre. Eftersom kommunallagen sätter stopp för kommuner att gynna enskilda näringsidkare anlitades Adda Affärsconcept för att få råd, skriver William Jonsson och Eugenia Arksand. Lösningen blev upphandling av en koncession.

| 2023-11-07
William Jonsson och Eugenia Arksand, jurister på Adda Affärsconcept.

Salems kommun har upplevt, likt många andra kommuner, ett ökat tryck på hemtjänsten. Kommunen har ofta fått frågor om att hjälpa äldre med arbetsuppgifter som går utanför vad som ryms inom hemtjänsten.

Kommunen har därför haft ett behov av att kunna hänvisa äldre till en seriös och trygg leverantör av hushållsnära tjänster. Men eftersom kommunallagen satte hinder i vägen kontaktade Salems kommun därför Adda Affärsconcept får att få hjälp.

I samråd med Adda Affärsconcept kom Salems kommun fram till att det, under förutsättning att kommunen upphandlade en samarbetspartner genom konkurrensutsättning, vore möjligt att hänvisa medborgare till en enskild näringsidkare.

Kommunen beslutade därför att upphandla en koncession, enligt Lagen om upphandling av koncessioner, LUK, som går ut på att leverantören får ensamrätt på samarbetet med kommunen. En koncession är typiskt sett en lösning där den upphandlande myndigheten upplåter en rättighet till leverantören, exempelvis genom att bedriva café i kommunens lokaler.

Speciellt för en koncession är att ersättningen kommer från driften av verksamheten och inte från den upphandlande myndigheten. I Salem finansieras alltså koncessionen enbart av brukarna.

I Salems koncession finns ingen ensamrätt att bedriva hushållsnära tjänster i kommunen, men leverantören får en ensamrätt att vara partner till kommunen. Koncessionen gör det också möjligt för kommunen att följa upp leverantörens arbete och prissättning vilket medför att kommunen kan säkerställa att kommunens äldre får tjänster enligt avtalad kvalitet.

Genom god dialog med marknaden och en väl genomförd konkurrensutsättning kunde kommunen säkerställa att samtliga intresserade leverantörer hade möjlighet att delta och att urvalet och samarbetet togs fram på ett transparent och likabehandlande sätt.

Med det nya koncessionsavtalet erbjuder Salem en bättre stöttning till de äldre i kommunen.  Dessutom avlastas kommunens egen hemtjänst.

William Jonsson
Eugenia Arksand
Jurister på Adda Affärsconcept

Läs mer: Koncession

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Koncession blev lösningen för äldre”

  1. Nisse skriver:
    2023-11-07 kl. 12:07

    Intressant. Hur förhåller sig det till lagen om kommunala befogenheter? Där får ju avgiften inte vara högre än kommunens självkostnad och det borde väl vara den lagen ni hämtat stöd för att göra det som en koncession?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt