Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Koncession blev lösningen för äldre

KoncessionSalems kommun började i somras samarbeta med en leverantör av hushållsnära tjänster för att hjälpa äldre. Eftersom kommunallagen sätter stopp för kommuner att gynna enskilda näringsidkare anlitades Adda Affärsconcept för att få råd, skriver William Jonsson och Eugenia Arksand. Lösningen blev upphandling av en koncession.

| 2023-11-07
William Jonsson och Eugenia Arksand, jurister på Adda Affärsconcept.

Salems kommun har upplevt, likt många andra kommuner, ett ökat tryck på hemtjänsten. Kommunen har ofta fått frågor om att hjälpa äldre med arbetsuppgifter som går utanför vad som ryms inom hemtjänsten.

Kommunen har därför haft ett behov av att kunna hänvisa äldre till en seriös och trygg leverantör av hushållsnära tjänster. Men eftersom kommunallagen satte hinder i vägen kontaktade Salems kommun därför Adda Affärsconcept får att få hjälp.

I samråd med Adda Affärsconcept kom Salems kommun fram till att det, under förutsättning att kommunen upphandlade en samarbetspartner genom konkurrensutsättning, vore möjligt att hänvisa medborgare till en enskild näringsidkare.

Kommunen beslutade därför att upphandla en koncession, enligt Lagen om upphandling av koncessioner, LUK, som går ut på att leverantören får ensamrätt på samarbetet med kommunen. En koncession är typiskt sett en lösning där den upphandlande myndigheten upplåter en rättighet till leverantören, exempelvis genom att bedriva café i kommunens lokaler.

Speciellt för en koncession är att ersättningen kommer från driften av verksamheten och inte från den upphandlande myndigheten. I Salem finansieras alltså koncessionen enbart av brukarna.

I Salems koncession finns ingen ensamrätt att bedriva hushållsnära tjänster i kommunen, men leverantören får en ensamrätt att vara partner till kommunen. Koncessionen gör det också möjligt för kommunen att följa upp leverantörens arbete och prissättning vilket medför att kommunen kan säkerställa att kommunens äldre får tjänster enligt avtalad kvalitet.

Genom god dialog med marknaden och en väl genomförd konkurrensutsättning kunde kommunen säkerställa att samtliga intresserade leverantörer hade möjlighet att delta och att urvalet och samarbetet togs fram på ett transparent och likabehandlande sätt.

Med det nya koncessionsavtalet erbjuder Salem en bättre stöttning till de äldre i kommunen.  Dessutom avlastas kommunens egen hemtjänst.

William Jonsson
Eugenia Arksand
Jurister på Adda Affärsconcept

Läs mer: Koncession

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Koncession blev lösningen för äldre”

  1. Nisse skriver:
    2023-11-07 kl. 12:07

    Intressant. Hur förhåller sig det till lagen om kommunala befogenheter? Där får ju avgiften inte vara högre än kommunens självkostnad och det borde väl vara den lagen ni hämtat stöd för att göra det som en koncession?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget