Karlstads kommun och Region Värmland har i flera år stöttat en utlandslinje från Karlstad Airport. Fast efter det att BMI gick i konkurs i februari förlorade värmländska affärsresenärer och turister möjligheten att flyga till och från Frankfurt.
Att locka ett flygbolag till Karlstad på strikt kommersiella villkor är svårt. Utrikes flygtrafik kan heller inte upphandlas och dessutom subventioneras av kommuner och regioner.
Utan bra kommunikationer ser Per-Samuel Nisser, moderat kommunstyrelseordförande, en påtaglig risk för tapp av invånare, jobb och inkomster. Åsikten är att statens monopol på flygupphandlingar inte är rimligt.
I en motion till Sveriges Kommuner och Landstings kongress (som hålls i november) pläderar Karlstads kommun för breddad rätt att upphandla flygtrafik. Staten måste snabbt ta reda på det bästa sättet att ge kommuner och/eller regioner denna möjlighet.
Men i första hand föreslår Karlstads kommun en annan lösning. Det är att SKL ska verka för att staten återtar ansvaret för de regionala flygplatserna.
Kommunens motion var inte politiskt oomtvistad. Miljöpartiet deltog inte i beslutet. Vänsterpartiet lämnade in en reservation.
Flygplatsen i Karlstad var till en början statlig och har trafikerats av bolag som SAS och Skyways. Sedan några år tillbaka helägs den av Karlstads kommun. Air Leap erbjuder trafik till Arlanda.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer