Idag efter lunch inleds Sveriges Offentliga Inköpares årskonferens i Uppsala. Samtidigt som föreningen på olika sätt uppmärksammar sina första fyrtio år som förening blickas det självklart också framåt.
Mot bakgrund av att rollen som offentlig inköpare redan idag är komplex och utmanande – och på senare år blivit alltmer central i många organisationer – lanserar SOI en kompetensprofil för offentliga inköpare. Profilen ger en tydlig vink om vilka egenskaper som framtidens offentliga inköpare bör ha eller utveckla.
– Offentligt inköp är en bred kompetens som behöver nyttjas på bättre sätt och gå från upphandling till att ta hand om hela affären, säger Emma Breheim, ordförande för SOI.
Att säkerställa en effektiv, lönsam och hållbar inköpsprocess för offentliga organisationer är enligt SOI viktigare än någonsin. Detta leder till ökade krav på rollen som offentlig inköpare.
Kompetensprofilen är baserad på tretton tvärvetenskapliga områden som en offentlig inköpare bör behärska. Profilen utgår från verksamhetens behov och vilar på affärsmässighet och områden som strategiutveckling, ledarskap och digital utveckling.
Profilen kompletteras av en webbaserad kompetenskoll. Martin Kruse, styrelseledamot i SOI, förklarar nyttan:
– Genom verktyget kan en person eller organisation kartlägga sina styrkor och utvecklingsområden.
Detta självskattningsverktyg, som används helt anonymt, har flera målgrupper. Det riktar sig till yrkesverksamma som vill veta inom vilka områden de kan förbättras eller bedöma kompetens inför exempelvis utvecklingssamtal.
Chefer som vill skapa sig överblick över kompetensområden som organisationen har eller saknar är en annan given målgrupp. De som är nyfikna på om rollen som offentlig inköpare skulle passa dem har också mycket att hämta.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer