Vi söker nu en kollega till en spännande och rolig roll som affärscontroller inom Chalmers centrala verksamhetsstöd och till enheten Inköp och Upphandling. Du kommer bli en del av ett kompetent team som präglas av glädje, samverkan, ansvarstagande och utveckling.
Om inköps- och upphandlingsfunktionen på Chalmers
Inköps- och upphandlingsfunktionen på Chalmers präglas av professionella kommersiella affärer tillsammans med leverantörer på global nivå. Allt för att garantera Chalmers en ändamålsenlig och hållbar försörjningskedja. Goda och hållbara affärer med rätt nytta, låga totalkostnader och god riskhantering visas löpande. Funktionen finns representerad både i det verksamhetsnära arbetet på våra 13 ämnesinstitutioner och i den lärosätesövergripande ledningen med sina stödorgan; det centrala verksamhetsstödet.
Beskrivning av tjänsten
Vi söker nu en erfaren affärscontroller. I rollen ingår att driva arbetet och utveckla Chalmers förmåga till analys och rådgivning avseende de kommersiella affärerna samt dess hållbarhet. Tjänsten är nyinrättad och det kommer finnas stora möjligheter att påverka tjänstens utformning och innehåll. Arbetet kommer att bedrivas på strategisk, taktisk och operativ nivå. I rollen ingår uppföljning och analys av Chalmers samlade inköpsmönster. Du kommer, med utgångspunkt i identifierade trender och avvikelser, föreslå underlag till inköpsstrategier, som kan utgöra mål för inköpsverksamheten. Du kommer att hjälpa till att utveckla analysmetoder och utveckla befintliga metoder för kategoristyrning. Du kommer även arbeta med datainsamling avseende CSRD-rapportering samt vara stöd till chefer och kollegor i arbetet med övrig datainsamling, databearbetning och analys.
Omvärldsbevakning och verksamhetsutveckling är en löpande samt prioriterad arbetsuppgift. Vi ser framför oss att controllerfunktionen över tiden kommer behöva ett utvecklat tekniskt stöd. Utveckling och möjligheter till förbättring av Chalmers goda affärer är ständigt närvarande. Att du vill vara med och utveckla våra arbetssätt och rutiner för att säkerställa en hög professionell servicenivå och effektivitet både internt och externt ser vi som en självklarhet.
På Inköp och Upphandling arbetar idag 9 personer. Dessa kompletteras nu med ytterligare två tjänster varav en erfaren affärscontroller är den ena. Den andra är en e-handelskoordinator. Du förväntas arbeta i olika slags team och självständigt med hög kvalitet och servicenivå. Ditt engagemang och din drivkraft är viktiga verktyg i det ständiga förbättringsarbetet. Som affärscontroller kommer du att arbeta tillsammans med upphandlare, upphandlingskoordinator och e-handelskoordinatorer. Ett nära samarbete finns även med kollegor som arbetar med reskontra, ekonomi och tekniska system. Kontakter med företrädare för Chalmers alla verksamheter, det verksamhetsnära inköpet och leverantörer kommer att ske löpande.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har flera års erfarenhet som kvalificerad affärscontroller. Du har goda teoretiska och praktiska kunskaper om kommersiella affärer samt arbetssätt kopplat till detta. Du har goda kunskaper om inköp och upphandling inom det allmänna. Du är även van vid att arbeta med och ta ansvar för allt från operativa till strategiska frågor. Du har en högskoleutbildning i ekonomi eller motsvarande, gärna med inriktning mot controllerarbete. Kunskap av arbete med större ekonomisystem, Business Intelligence-system och arbetssätt/processer är viktigt. Du har även förmåga att skapa överblick och sätta dig in i andras arbetssätt. Av vikt är att du är god kommunikatör och kan uttrycka dig obehindrat muntligt och skriftligt på både svenska samt engelska.
Det är meriterande om du har goda kunskaper om de IT-system som Chalmers använder sig av: Raindance, Proceedo och Spendency samt kännedom om CSRD.
För att trivas i rollen behöver du vara självständig och trygg i såväl person som i din professionella roll. Du behöver också vara en driven person som har lätt för att bemöta och samarbeta med personer i olika sammanhang. Som person är du engagerad, flexibel och har god förmåga att planera samt prioritera. Stor vikt sätts vid personlig lämplighet för tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan!
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans med hänsyn till verksamhetens behov.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med namn och referensnummer 2024-0303. Dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev
• 1-2 sidor
Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.
• Bakgrundskontroll kan komma genomföras.
Sista ansökningsdag: 2024-06-16
Vid frågor, vänligen kontakta
Martin Eriksson, Inköps- och upphandlingschef,
031-772 11 46, martier@chalmers.se