Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lämnar inköp med stolthet

Katarina Norén lämnar tjänsten som inköpsdirektör för Trafikverket. Hon är mest stolt över rollen som inköp har tagit i Trafikverket, men ser att det finns mer att göra inom innovationer.

| 2017-07-03

Efter 4,5 år som inköpsdirektör på en av Sveriges största upphandlande myndigheter byter Katarina Norén jobb. Hon går från inköpsdirektör på Trafikverket till att bli generaldirektör för Sjöfartsverket.

Varför byter du jobb?
Jag har jobbat 22 år i Vägverket, Banverket och Trafikverket och har trivts bra. Det är svårt att lämna. Men jag har jobbat i 4,5 år i min nuvarande roll som inköpsdirektör på Trafikverket och jag är i första hand en förändringsledare. Det är kanske dags att byta nu när vi börjar se resultatet av förändringsarbetet på Trafikverket.

Vad är du mest stolt över vad du har åstadkommit på Trafikverket?
Att hela organisationen har köpt rollen som inköp har. För ungefär fem år sedan sågs inköpsavdelningen som ett nödvändigt ont. Något som man helst ville runda. Nu är det inte så längre. Det märker vi interna enkäter där medarbetare på Trafikverket säger att inköp styr mycket, men att det är bra, att det måste fungera så.

Jag är också stolt över att mina medarbetare på inköpsavdelningen har gått från att ha fokus på att följa upphandlingsreglerna till att fokusera på att göra bra affärer.

Vi har också lyckats öppna den svenska marknaden för utländska leverantörer, vilket har förbättrat konkurrensen.

Vad återstår att göra? Vad har du inte nått fram med?
Innovation har vi väl ännu inte knäckt. Vi har en del intressanta innovationsprojekt som elväg där lastbilar hämtar ström från vägen. Men det är enstaka projekt. Vi är inte framme där vi strukturerat och konsekvent går till marknaden med ett problem som vi har definierat och där vi ber leverantörerna ta fram lösningar på problemet. Här finns det mycket kvar att göra för att utnyttja leverantörernas innovationskraft.

Lärande arbetssätt är ett annat område där vi inte är färdiga. Generellt jobbar inköp och upphandling ovetenskapligt. Man uppfinner hjulet på nytt vid varje upphandling. Vi utvecklar olika affärsprojekt med färdiga lösningar och metoder för hur en upphandling ska genomföras. Arbetet pågår fortfarande. Vi har tagit fram de första versionerna av många typer av projekt och vidareutvecklar dem nu. Det här något vi gärna vill dela med oss av. Om det är någon som kan ta fram det här så är det Trafikverket. Vi är 200 personer som jobbar med inköp, varav 120 jobbar operativt.

Vem tar över efter dig som inköpsdirektör på Trafikverket?
Tjänsten är inte tillsatt än. Åsa Markström, som är inköpschef för region syd på Trafikverket, blir tillförordnad inköpsdirektör.

Kommer förändringens vind att blåsa över Sjöfartsverkets upphandlingar när du tar över som generaldirektör?
Ja, det är klart att jag kommer att ha ett visst fokus på upphandling. Det är ju frågor jag kan. Jag är övertygad om att det finns mycket som kan utvecklas.

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist