Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kunskapsbank med två tusen kloka svar

Mer än 2 000 besvarade frågor på ett och ett halvt år. Upphandlingsmyndighetens Frågeportal har stigit fram som ett mycket populärt forum för såväl inköpare som leverantörer.

| 2018-01-10

Upphandlingsmyndighetens Frågeportal, som startade hösten 2016, är en del av myndighetens frågeservice som tillhandahålls via webb och telefon. Sedan starten har det publicerats inte färre än 1 088 separata trådar i Frågeportalen.

I takt med att svaren på olika upphandlingsrelaterade frågor blir allt fler ökar tjänstens nytta.

Som upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndighetens kundenhet hör Erika Hanses till de experter som besvarar frågorna. Hon berättar att vissa trådar innehåller följdfrågor och kommentarer från andra, vilket innebär att det totala antalet inkomna frågor är större än antalet trådar:

– Sedan frågeportalen startade i slutet av augusti år 2016 har vi besvarat drygt 2000 frågor.

Hur stort är inflödet?

– Det varierar, men i snitt har vi fått in 125 frågor i månaden sedan starten. Det senaste halvåret har vi sett en viss ökning.

Upphandlingsmyndighetens kundbehovsanalys ger vid handen att frågeportalen är uppskattad.

– I och med att våra kunder kan lyfta och diskutera olika frågor samt själva, när som helst på dygnet, gå in och tillgodogöra sig information är detta ett bra komplement till vår telefonservice.

Erika Hanses poängterar att denna nätbaserade tjänst är dubbelt viktig:

– Den ger en uppfattning om vilka frågor som kan behöva prioriteras i vår övriga verksamhet när vi tar fram olika typer av stöd.

Målsättningen är att frågeportalen ska vara ett levande forum där alla som berörs av upphandlingslagstiftningen ska kunna ställa frågor och kommentera andras inlägg. På frågan om det finns tankar kring vidareutveckling svarar hon:

– Vi siktar på att erbjuda ett stöd i framkant. Det innebär att vi konstant tittar på vilka kanaler som vi kan använda för att bli mer lättillgängliga för våra kunder utifrån deras behov.

Portalen syftar till att ge stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter.  Rådgivningen är generell, vilket innebär att myndigheten exempelvis inte granskar enskilda upphandlingsdokument.

Läs mer: JuridikUpphandlingUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Kunskapsbank med två tusen kloka svar"

  1. Romppu skriver:
    2018-01-11 kl. 08:53

    Erika, the Queen!

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2018-01-11 kl. 16:43

      Om Erika är drottning så är nog tusan Anton kungen!

  2. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:07

    Faktum är att Erika är nyanställd. De personer som har bidragit mest i detta arbete är väldigt kompetenta. En av dem sagt upp sig och fem andra har tagit tjänstledigt i protest mot fel ledarskap både mot cheferna och Generaldirektören.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025