Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kunskapsbank med två tusen kloka svar

Mer än 2 000 besvarade frågor på ett och ett halvt år. Upphandlingsmyndighetens Frågeportal har stigit fram som ett mycket populärt forum för såväl inköpare som leverantörer.

| 2018-01-10

Upphandlingsmyndighetens Frågeportal, som startade hösten 2016, är en del av myndighetens frågeservice som tillhandahålls via webb och telefon. Sedan starten har det publicerats inte färre än 1 088 separata trådar i Frågeportalen.

I takt med att svaren på olika upphandlingsrelaterade frågor blir allt fler ökar tjänstens nytta.

Som upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndighetens kundenhet hör Erika Hanses till de experter som besvarar frågorna. Hon berättar att vissa trådar innehåller följdfrågor och kommentarer från andra, vilket innebär att det totala antalet inkomna frågor är större än antalet trådar:

– Sedan frågeportalen startade i slutet av augusti år 2016 har vi besvarat drygt 2000 frågor.

Hur stort är inflödet?

– Det varierar, men i snitt har vi fått in 125 frågor i månaden sedan starten. Det senaste halvåret har vi sett en viss ökning.

Upphandlingsmyndighetens kundbehovsanalys ger vid handen att frågeportalen är uppskattad.

– I och med att våra kunder kan lyfta och diskutera olika frågor samt själva, när som helst på dygnet, gå in och tillgodogöra sig information är detta ett bra komplement till vår telefonservice.

Erika Hanses poängterar att denna nätbaserade tjänst är dubbelt viktig:

– Den ger en uppfattning om vilka frågor som kan behöva prioriteras i vår övriga verksamhet när vi tar fram olika typer av stöd.

Målsättningen är att frågeportalen ska vara ett levande forum där alla som berörs av upphandlingslagstiftningen ska kunna ställa frågor och kommentera andras inlägg. På frågan om det finns tankar kring vidareutveckling svarar hon:

– Vi siktar på att erbjuda ett stöd i framkant. Det innebär att vi konstant tittar på vilka kanaler som vi kan använda för att bli mer lättillgängliga för våra kunder utifrån deras behov.

Portalen syftar till att ge stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter.  Rådgivningen är generell, vilket innebär att myndigheten exempelvis inte granskar enskilda upphandlingsdokument.

Läs mer: JuridikUpphandlingUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Kunskapsbank med två tusen kloka svar"

  1. Romppu skriver:
    2018-01-11 kl. 08:53

    Erika, the Queen!

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2018-01-11 kl. 16:43

      Om Erika är drottning så är nog tusan Anton kungen!

  2. UHM anställd skriver:
    2018-01-11 kl. 15:07

    Faktum är att Erika är nyanställd. De personer som har bidragit mest i detta arbete är väldigt kompetenta. En av dem sagt upp sig och fem andra har tagit tjänstledigt i protest mot fel ledarskap både mot cheferna och Generaldirektören.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt