Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hälsingenätverk efter länssamverkan

Sex hälsingekommuner formerar sig både tillsammans och bygger upp egen kompetens för att klara upphandlingar efter Inköp Gävleborg. Ovanåker är en av kommunerna som hittar formerna för en ny organisation.

| 2020-06-24
Håkan Englund, kommunalråd, Ovanåker.

 

– Det är klart att vi nu tappar samordnings- och stordriftsfördelar som fanns med en större inköpsorganisation, men jag är mer hoppfull nu att vi ska klara det förhållandevis bra jämfört med för omkring ett halvår sedan, säger Håkan Englund, socialdemokratiskt kommunalråd i Ovanåker med omkring 11 700 invånare.

För Ovanåkers del handlar det om tre nya tjänster när kommunerna tvingas ”plocka hem” sina upphandlingar.

Efter Gävle kommuns utträde från den länsgemensamma inköpsorganisationen sköter respektive kommun sina egna upphandlaringar men med en öppenhet om samverkan i Hälsingland kring gemensamma upphandlingar där varje kommun ändå skriver egna affärsavtal med leverantören.

För hälsingekommunerna har det fallit sig naturligt med nätverkssamverkan på området som kommuner i den norra delen av länet och totalt sex av de tio kommuner som bildade Inköp Gävleborg.

Ovanåkers ekonomichef Magnus Haraldsson berättar om den nya organisationen med två upphandlare och en inköpssamordnare vid kommunkontoret i Edsbyn:

-Arbetet inleddes ifjol höstas och med rekryteringar sedan slutet av förra året. Alla hälsingekommuner har visserligen mer eller mindre inköpssamordnare sedan tidigare, men i begränsad omfattning och där har vi behövt lägga mer resurser på fler tjänster eller utökad arbetstid.

-Ovanåkers kommun har anställt en inköpssamordnare, som blir lite av navet för att planera våra inköpsbehov, säkerställa att vi har tillräcklig upphandlarkompetens och att jobba nära verksamheten.  Just att vi får den kompetens närmare verksamheten, jämfört med den tidigare länsorganisationen, ser jag som en positiv effekt som gör att vi kan jobba mer decentraliserat.

Att övergången skett under pandemin har inneburit speciella förutsättningar.

-Men överlag är vår erfarenhet i Ovanåkers kommun att det fungerar riktigt bra att jobba på distans. Jag är positivt förvånad över att det flyter på så bra, säger Magnus Haraldsson.

Han beskriver det nya hälsingesamarbetet som flexibelt med en inriktning att hitta de bästa lösningar i fall till fall.

-Förutom att samverka kring upphandlingar så har vi även möjligheter att hjälpa varandra med bemanning – exempelvis har vi från Ovanåker stöttat Bollnäs som grannkommun under våren med delar av en tjänst när de haft vakanser.

Blir det en fördyring?

-Jämför man strikt den avgift som vi hade till Inköp Gävleborg med ökade kostnader med egna upphandlare så blir det en merkostnad. Men helt rättvis är inte en sådan jämförelse. Nu har vi exempelvis kompetens och resurser för att genomföra direktupphandlingar som vi tidigare behövt betala för att få hjälp med, säger Magnus Haraldsson.

Hanteringen av Inköp Gävleborg har också skapat en politisk spricka i länet. Besvikelsen i de mindre kommunerna är stor över att ”stora Gävle” övergav inköpssamarbetet.

Men det finns även en politisk självkritik i Hälsingland.

-En av de saker jag ångrar efter tio år som heltidspolitiker är att inköpsfrågor inte fått tillräckligt med tid. Men jag tror det fanns allmänt bland kommunpolitiker i länet en känsla att Inköp Gävleborg fungerade väl och att det inte skulle uppstå några stora problem. Gävles beslut om att lämna organisationen var en stor besvikelse, säger Håkan Englund.

Läs mer: Upphandling Inköp GävleborgOvanåkers kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025