Lagen om elektroniska fakturor till offentliga kunder påverkar över 200 000 företag. Från och med den 1 april nästa år är det e-faktura som gäller vid alla offentliga inköp. Eller, rättare sagt, för leveranser som är upphandlade efter detta datum.
Företag som inte skickar så många fakturor kan klara kraven genom att använda en så kallad fakturaportal. Offentliga organisationer ska erbjuda en sådan portal till företag som inte har något systemstöd för e-faktura och bara skickar ett fåtal fakturor till offentliga kunder.
Anderz Petersson är projektledare på Ekonomistyrningsverket. Han rekommenderar alla aktörer att börja förbereda sig:
– Offentliga organisationer behöver informera sina leverantörer om de nya lagkraven och hur företag kan använda deras fakturaportal.
Ett företag som efter påminnelser ändå inte fakturerar enligt de nya lagkraven kan få föreläggande om att betala vitesbelopp.
– Syftet med lagen är inte att driva in böter, utan förhoppningen är att det ska gå att lösa med dialog och stöd, betonar Anderz Petersson.
Ekonomistyrningsverket stöttar i övergången till obligatorisk e-faktura fram till den sista oktober. Därefter tar den nya Myndigheten för digital förvaltning (Digg) över detta ansvar.
Spännande, då det finns förvaltningar i en av landets större kommuner som kräver faktura i brev. Som småföretagare erbjuder vi alltid faktura via e-post alternativt använder dom portaler som tex Trafikverket kan erbjuda. Men kommunen ifråga kräver brev för att sedan skanna in fakturan själv! Så Ekonomistyrningsverket kan behöva stötta kommunerna också i övergången.