Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Gratisprodukt stökar till upphandling

Malmö stad kritiseras för sin upphandling av livräddningsutrustning. Har kraven bänts till för att kommunen ska kunna få livbojar med reklamtryck utan kostnad?

| 2018-01-24

Malmö stads upphandling av bojar och annan livräddningsutrustning har överprövats. Kommunen kritiseras för att ha skräddarsytt kraven – för att få gratis livbojar från Trygg-Hansa.

I förfrågningsunderlagets anbudsprislista finns direkta hänvisningar till specifika artikelnummer i Fristad Plasts sortiment. Det är detta företag som på Trygg-Hansas uppdrag tillverkar sponsorbojarna. Först sedan en konkurrent undrat över detta tillfogar kommunen de avgörande orden ”eller likvärdig” via frågor och svar.

Gabriella Manieri, upphandlingschef i Malmö stad, säger att hänvisning till artikelnummer eller dylikt följt av ”eller likvärdig” är en relativt vanligt metod för att ge en begriplig förklaring till efterfrågad kvalitet och prestanda.

– Under annonseringstiden gjordes ett förtydligande kring likvärdighet.

Enligt sin annons ville kommunen ha rödvita livbojar som är godkända enligt den internationella konventionen Solas (Safety of life at sea). Problemet är att dessa godkända bojar är enfärgat orange, en kunskapslucka som en anbudsgivare fyller i.

Krav på Solas och rödvit färg kan alltså inte kombineras. Efter att i sitt första frågesvar vidhållit det omöjliga kravet på ”rödvit och Solas” slopar Malmö stad så småningom Solas.

– Prestandakraven var dock oförändrade, betonar Gabriella Manieri.

I två omgångar förlängs därefter svarstiden för upphandlingen med några dagar.

Finns det inget värde i att välja internationellt godkända bojar i en färg som människor från när och fjärran känner igen? Solas innehåller även krav på vit reflex. Med Trygg Hansas boj levereras ingen reflex, vilket betyder sämre synlighet.

Frågan går till Ulrica Lundman, enhetschef vid Malmö stads serviceförvaltning. Hon berättar att rödvita bojar har varit vanliga i Sverige sedan 1950-talet. I Malmö stad finns ungefär 600 livbojar – och de ser likadana ut allihop.

– Just igenkänningsfaktorn är oerhört viktig vid akuta situationer när livräddningsutrustningarna verkligen behövs. Ett enhetligt utseende skapar en trygghet som kan rädda liv.

Det finns, som sagt, också en ekonomisk drivkraft. Ulrica Lundman:

– Alla Sveriges kommuner får rödvita bojar gratis för att sätta upp dem på allmän plats.

Kommunens ”betalning” till Trygg-Hansa är att upplåta reklamplats på stränderna. Dessutom förbinder sig en person på kommunen att vårda utrustning och varumärke.

Upphandlingen är nu överprövad. Shore Safety, vars anbud underkändes av materialtekniska skäl, anser i sin ansökan att inte heller Fristad Plasts vinnande anbud når kraven.

Dessutom lyfts frågan om Malmö stad här verkligen har gett alla leverantörer samma chans. Åsikten är att sponsringsupplägget omöjliggör för andra leverantörer att konkurrera och att inköpen i själva verket blir dyrare av att ha denna reklamprodukt i upphandlingen.

Malmö stads inställning är att upphandlingen genomförts i enlighet med LOU. Som bevis för att anbudsgivarna har behandlats välvilligt och lika förs fram att vissa produktkrav i förfrågningsunderlaget jämkats under frågor-och-svar-fasen.

Andra kommuner, som inte vill ha neutrala eller internationellt godkända bojar, har exkluderat Trygg-Hansa-bojarna ur sina upphandlingar. Istället rekvireras de via ett beställningsformulär på webben.

Läs mer: KonkurrensSamhällsbyggnadÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

9 kommentarer på "Gratisprodukt stökar till upphandling"

  1. Miaman skriver:
    2018-02-02 kl. 08:57

    Men om TryggHansas livbojar är gratis utgör det ju inte ett köp i lagens mening och är inte väl upphandlingspliktiga? Myndigheters distribution av reklam för vissa företag är vanligt förkommande. Inte olagligt, men kanske inte heller så lämpligt.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-02-02 kl. 11:37

      ”Kommunens ”betalning” till Trygg-Hansa är att upplåta reklamplats på stränderna. Dessutom förbinder sig en person på kommunen att vårda utrustning och varumärke.”

      Som framgår av artikeln är det alltså fråga om motprestation från Kommunens sida, alltså inte gratis.

      Vidare kan kommunens upplåtelse av reklamplatsen utgöra otillåtet stöd till enskild näringsidkare vilket är förbjudet enligt kommunallagen 2 kap. 8 §, 2 st. – alltså visst olagligt.

  2. Miaman skriver:
    2018-02-02 kl. 12:35

    Men det är fortfarande inte ett köp i lagens mening och det strider inte mot LOU att ta emot ”gratisprodukter” som kräver någon sorts ”motprestation” annat än i reda pengar. Se bara på alla landsting som delar ut s.k ”Babybags” till nyblivna föräldrar.
    Däremot är jag enig i det olämpliga i att stötta enskilda näringsidkare, och skulle det innebära ett brott mot kommunallagen så är det ju även olagligt. Men den frågan är ingenting som kan hanteras inom ramen för upphandlingslagstiftningen.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-02-07 kl. 09:48

      I det här fallet är det inte köp eftersom motprestationen inte utgörs av pengar eller lös egendom, men av köplagens inledande bestämmelser anger att lagen även är tillämplig på byte av lös egendom så pengar som betalning är inte en förutsättning för köp (däremot kan det som Pedersen är inne på vara förutsättning för LOU:s tillämplighet).

      Det som däremot kan nämnas i sammanhanget är att det är fråga om ett oneröst avtal, alltså ett avtal på förmögenhetsrättens område och det är heller inte fråga om någon ”gratisprodukt” som du påstår.

      Att landstinget ger ut ”babybags” betyder inte att det skulle vara tillåtet. Se bara https://www.gp.se/nyheter/sverige/protester-mot-reklam-påsar-på-bb-1.1225 vilken talar för att Babybags, eller ”reklam påse” som de kallas inte direkt är något bekymmersfritt att dela ut.

      Letar man vidare på nätet framgår det på olika forum att reklam påsen försvunnit från olika offentligt drivna BB i Sverige (bl.a. Göteborg). Så ditt exempel med Babybag stödjer snarare tesen att ”gratisprodukter” kan vara otillåtna.

  3. Livräddare skriver:
    2018-02-06 kl. 14:49

    Är det inte ett köp då bojarna köps in för noll kronor i upphandlingen? Och jämförs med godkända bojar med reflexer. Synlighet har betydelse.
    Kan man inte fråga sig om det strider mot LOU då det innebär att man betalar flera hundra tusen kronor mer för resten av utrustningen som krävs. Det var väl knappast tanken med LOU. Det innebär ökade kostnader för skattebetalarna jämfört med dagens läge. Bojarna rekvireras av Malmö Stad och resten av utrustningen köps in.

    Svara
  4. Miaman skriver:
    2018-02-06 kl. 15:45

    Strikt juridiskt är det inte ett köp av den enskilda produkten, eftersom ersättningen inte erläggs i pengar (enligt Kahn-Pedersens tolkning av liknande fall).
    Därför verkar det omständligt att ens lägga in den i upphandlingen, särskilt om det fördyrar resten av utrustningen.
    Om man nu vill ha 0-prisbojarna hade det kanske varit bättre att ta in dem på annat sätt och att konkurrensutsätta den delen av livräddningsutrustningen som är möjlig att jämföra på lika grunder? Jag är dock inte så insatt i den enskilda upphandlingen, men har tidigare erfarenhet av det strul som kan uppstå med 0-prisprodukter – alltså sådana som aldrig debiteras, inte sådant som mer eller mindre oförutsett kan bli 0-prissatt i en konsultupphandling o dyl.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-02-07 kl. 10:28

      Det är möjligtvis inte köp, men av Kristian Pedersens ”Upphandlingens grunder” (3e uppl.) så framgår det att ”Det avgörande för om avtalet är ett upphandlingskontrakt som omfattas av LOU respektive LUF är istället om det de facto sker ett utbyte av ekonomiskt mätbara prestationer”.

      Livbojar med tillhörande ställning (utgår jag ifrån) i utbyte mot reklamplats och underhåll av livbojen kan man nog argumentera för är utbyte av ekonomiskt mätbara prestationer och LOU borde således vara tillämplig.

  5. Reklamare skriver:
    2018-02-06 kl. 16:19

    Intressant att det inte är ett köp av produkt. Av någon anledning tycks Malmö Stad aldrig haft någon annan avsikt än att ta in Trygg Hansa varumärke som är en varumärkesskyddad boj. Väldigt sent, sista dagen, slopas certifieringskraven på SOLAS för att kunna ta in dom bojarna som då är de enda som motsvarar kraven på rödvit om man nu inte tolkar rödvit som röd med vita reflexer. Besparingen är ca 100 kr per år och boj jämfört med att köpa samma boj i annan färg inkl reflex som är en bättre boj. Vad skulle en sådan reklamplats ha för värde vid en upplåtelse av utrymmet på bojen? Borde inte det räknas in i anbudet som förlorad reklamintäkt?

    Svara
  6. CSR ansvarig skriver:
    2018-04-18 kl. 10:31

    Tanken leder till osund konkurrens då en leverantör med hjälp av ett försäkringsbolag får betalt för att ge nollbud i en betydande del av upphandlingen. Var det försäkringsbolagets mening att den utgiften gynnar en leverantör istället för medborgarna i en kommun?

    Svara

Lämna ett svar till Reklamare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta