Även om Region Skånes inköp av profilprodukter har minskat genom åren fyller gåvorna till exempelvis besökare, patienter, blodgivare och resenärer i kollektivtrafiken en viktig roll. Profilprodukterna omfattas av pennor och nyckelband men även gåvor.
Till målgrupperna hör bland annat barn som möter sjukvården:
– En nalle ger barn som kanske varit med om en lite läskig upplevelse en fin känsla trots upplevelsen. En blodgivares gåva ska stå för ett tack men samtidigt vara ett dragplåster att komma tillbaka och ge blod, säger Anja Ekstrand, strategisk inköpare vid Region Skåne.
Region Skånes målsättning inför upphandlingen var att ha så få produkter som möjligt i eget lager. Krav ställdes på en väl fungerande webbutik där bas- och ”on demand”-sortimentet kan beställas.
Anja Ekstrand berättar att leverantörerna gavs frihet att föreslå produkter baserat på Region Skånes vision, varumärke, beskrivna målgrupper, prisintervaller och volym. Det blev en utmaning för leverantörer att kombinera och omsätta detta i profilprodukter.
– Vi såg att kreativiteten fanns och flera anbudsgivare hade lagt ner mycket tid på anbuden.
På miljökraven gjordes inget avkall. I utvecklingssortimentet skulle, vid anbudslämnandet, en vara per grupp vara miljöanpassad. År två i avtalet ska samtliga produkter vara miljöanpassade enligt Region Skånes definition.
– Allra högst krav ställdes, spjutspetsnivåkravet från Upphandlingsmyndighetens kriterier för leksaker och hobbymaterial, på de produkter som riktas till barn.
Inför upphandlingen bjöd Region Skåne in till dialog med leverantörerna. Dessutom genomfördes extern remiss innan förfrågningsunderlaget publicerades.
– Det bidrog till god konkurrens i upphandlingen, bedömer Anja Ekstrand som berättar att den årliga omsättningen på avtalet, som vanns av Felestad Trading, uppgår till cirka 5,5 miljoner kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer