Statens inköpscentral har nu tecknat sitt efterlängtade klientavtal. Som Inköpsrådet tidigare rapporterat har en långdragen överklagandeprocess förhindrat avrop av bärbara och stationära datorer, bildskärmar, surfplattor och tunna klienter.
Sammanlagt tio leverantörer har valts ut: Atea, B2B IT-Partner, Dustin, 5 High Innovations, Invid, ITF, Lanteam, Linfre, Misco och Ricoh. Ramavtalet är indelat i fyra delområden, tre geografiska regioner plus ett riksavtal.
Det är leveransorten som styr vilket avtal som ska användas. Alla företag har inte rätt att leverera till alla adresser. Bara Atea, B2B IT-Partner och Misco har fått tilldelning för samtliga regioner.
– Vi är väldigt glada och nöjda att Statens inköpscentral har valt att teckna ramavtal med Misco där kvalitet och service var den genomgående röda tråden i deras upphandlingar, säger Johan Sollenberg, produktmarknadschef på Misco som under våren fått ny ägare.
Utöver datorer och plattor kan tillbehör såsom extern lagring, minne, tangentbord, väskor med mera avropas på ramavtalet. Ingår gör också produktnära tjänster (till exempel konfiguration och installation) samt konsulttjänster kopplade till de klienter som köps på ramavtalen.
Avtalsperioden är relativt kort, den sträcker sig 18 månader framåt. Med förlängningsoption kan avtalet gälla som längst till den sista juni 2021. Eventuell förlängning sker på initiativ av Statens inköpscentral.
Förnyad konkurrensutsättning gäller som avropsrutin. Alla leverantörer inom aktuellt område ska tillfrågas.
Sammantaget värderas avtalet till cirka 575 miljoner kronor per år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer