EU:s upphandlingsdirektiv ställer krav på elektronisk kommunikation vid upphandling. En klar majoritet, 70 procent, av svenska myndigheter upplever också att de kan minska sina kostnader genom att sköta sina offentliga upphandlingar med hjälp av elektronisk kommunikation. Det visar en ny rapport, beställd av Konkurrensverket, som publiceras idag.
Uppdragsforskningsrapporten har skrivits av Anne Engström och Åsa Wallström vid Luleå tekniska universitet samt Esmail Salehi-Sangari vid KTH i Stockholm. De slår fast att de myndigheter som använder sig av elektrisk kommunikation vid upphandling upplever förändringar.
Till de fördelar som myndigheterna för fram i enkäten hör ökad effektiviteten och transparensen i upphandlingsprocessen. Samtidigt minskar risken för ofullständiga anbud. Den totala tidsåtgången per upphandling bedöms ha minskat.
Närmare 85 procent av upphandlande myndigheter redan använder elektronisk kommunikation när de annonserar sina upphandlingar. Av dessa är det 80 procent som använder plattformslösningar. Resten använder annan typ av dokumentbaserad e-upphandlingslösning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer