Tack till Sveriges upphandlare

Charlotta Holmer vill rikta ett stort tack till upphandlare som generöst delar med sig av sina kunskaper. Det är en ovärderlig hjälp och gör upphandlingarna bättre.

Jag måste passa på att säga tack till alla duktiga upphandlare för att jag får ta del av så mycket av arbetet ni lägger ner. Vilken fantastisk inställning upphandlare har till att dela med sig. Jag tror inte att jag en endaste gång har fått ett nej, eller ens mött en tveksamhet när jag ringt en upphandlare som tidigare har upphandlat vad jag precis ska börja skriva en förfrågan på.

Jag letar i upphandlingsbibliotek och snor smarta utvärderingsmodeller och krav av er andra. Självklart gör jag om och anpassar efter våra behov och krav, men ofta är det så mycket som redan finns. Jag hittar alltid viktiga saker i andras underlag, jag tittar på hur ni beskriver ett visst krav och hur ni har tolkat en viss bestämmelse. Ibland tänker jag att jag får bättre hjälp av andra upphandlare än av mina egna beställare när det gäller att ställa krav.

Det är ingen som sitter på sitt eget material utan att dela med sig, man supportar varandra.

Jag är så glad och tacksam att vi har den attityden mot varandra och att vi hjälper varandra, delar med oss på ett så otroligt generöst sätt. Jag förstår ju att alla andra, precis som jag själv har kalendrarna fullbokade och att det inte finns mycket utrymme att sitta i telefon för att svara på mina frågor om varför man gjorde si eller så, eller att man inte har någon lust att berätta vilka som lämnade anbud, vad som var svårt i utvärderingen och vad man fick frågor om.

Ändå upplever jag att alla upphandlare jag pratar med tar sig tid att hjälpa till. Det är ingen som sitter på sitt eget material utan att dela med sig, man supportar varandra. De flesta dokument går ju såklart att få tag på ändå, men det är inte säkert att man hittar allt, och det behövs ofta ställas följdfrågor och få förklaringar. Det finns en massa omständigheter som inte framgår av annonserade underlag, och det mesta blir tydligare när man får prata med upphandlaren.

Ovärderlig hjälp

Det är ju inte förrän man har gått igenom utvärderingen och kanske en bra bit in i avtalsperioden som man faktiskt vet vad som var bra eller dåligt i upphandlingen. För mig som jobbar i en liten inköpsorganisation är det ovärderligt att få ta del av hela upphandlarsveriges kompetens och erfarenhet. När det pratas om att upphandlarkompetensen ska stärkas så kanske den bästa vägen är att stärka och att stärkas av varandras kompetens.

Jag tror att det här är en viktig förutsättning för utveckling och förbättring inom offentlig upphandling, att vi som jobbar med upphandling kan ta lärdom av varandra, använda och förbättra det som någon annan redan har uppfunnit, och kanske undvika att göra fel som andra redan har gjort. Om någon skulle kunna ha nytta av vad jag tidigare har gjort, så delar jag gärna med mig.

Charlotta Holmer
Inköpare/upphandlare på Falu Energi & Vatten AB som är ett kommunalt bolag med verksamheter inom el, elnät, fjärrvärme, fjärrkyla, kraft­produktion, stadsnät, återvinning samt vatten och avlopp i Falu kommun. Jobbar med alla typer av frågor som rör upphandlingar och inköp inom bolaget, både inom och undantagna LUF. Tycker att det är viktigt att inköpen bidrar och driver verksamheten mot effektivitet, lönsamhet, smarta och miljövänliga lösningar. Ägnar fritiden åt att leta efter snö att åka på.
Charlotta Holmer
Charlotta Holmer

Om Charlotta Holmer

Inköpare/upphandlare på Falu Energi & Vatten AB som är ett kommunalt bolag med verksamheter inom el, elnät, fjärrvärme, fjärrkyla, kraft­produktion, stadsnät, återvinning samt vatten och avlopp i Falu kommun. Jobbar med alla typer av frågor som rör upphandlingar och inköp inom bolaget, både inom och undantagna LUF. Tycker att det är viktigt att inköpen bidrar och driver verksamheten mot effektivitet, lönsamhet, smarta och miljövänliga lösningar. Ägnar fritiden åt att leta efter snö att åka på.

En reaktion på ”Tack till Sveriges upphandlare

  1. Det är inte bara inom upphandling det är viktigt med nätverkande och lärande av andra. Det gäller över allt. Har haft nationella nätverk inom de (stora) områden jag jobbat med; e-post, telefoni, upphandling.
    Det som är viktigt är att våra chefer också inser att det viktigt. Ett nätverksmöte nu och då, även på annan ort, kompenserar lätt de små kostnaderna en resa kostar.
    //Håkan, upphandlare på AB Östgötatrafiken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *