Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Det här uträttar vi på ett år”

Vad uträttas på en upphandlingsavdelning i en medelstor kommun? Följ med Sofia Elmeholt in bakom kulisserna på upphandlingsavdelningen på Härnösands kommun för att se vad de uträttar under tolv månader.

Under ett år i upphandlingsbranschen hinner en upphandlande myndighet med en hel del. I vår lilla kommun Härnösand har vi fyra upphandlingscontrollers och en avtalscontroller under 2017 avslutat 49 annonserade upphandlingar (eller större direktupphandlingar), tecknat 160 avtal och genomfört 72 marknadsdialoger.

Förutom det löpande arbete med att genomföra upphandlingar har vi

  • blivit riktigt duktiga på marknadsanalyser.
  • blivit bättre på att stötta verksamheterna i arbetet med behovsanalyser.
  • kontinuerligt utbildat våra kommunkollegor i LOU:s goda syfte, lagstiftningens grunder och vår målbild av att vara skapare av goda affärer.
  • tecknat samverkansavtal med en samling av företagarföreningar i kommunen med mål att bland annat hålla branschdialoger tillsammans.
  • fortsatt arbeta med att förenkla upphandlingsdokumenten och anbudsinlämningen för våra anbudsgivare.
  • i större utsträckning arbetat med att få feedback från och ge feedback till våra anbudsgivare efter avslutad upphandling.
  • fördjupat oss i ämnen som ESPD, arbetsrättsliga villkor, GDPR med flera.
  • deltagit i upphandlingsdagar av olika slag.
  • träffat en hel del företag, stora som små.
  • påbörjat arbetet med att genomlysa upphandlingsprocessen för att ytterligare skruva på detaljer som kan bli bättre.
  • fortsatt arbeta efter ett överenskommet upphandlingsstrategidokument för att kvalitetssäkra våra upphandlingar och alltid ställa oss frågan hur vi på bästa sätt ska paketera respektive upphandling.
  • hittat ett välfungerat sätt att hantera våra interna beställningar av upphandlingar med ekonomiskt ansvarig för respektive upphandling.
  • jobbat strukturerat och medvetet med vår avtalsuppföljning.
  • hittat bättre interna samarbeten gällande framförhållning kring investeringar som kräver upphandlingar.
  • utformat ett bra sätt att arbeta med flerårsplanering av våra upphandlingar.

Vi har under detta år haft ett uttalat och fokuserat arbete kring att marknadsföra oss och våra upphandlingar bland företagen i kommunen och länet. Vi konstaterar gång på gång att vi måste fortsätta kämpa för att underlätta för småföretagen. Vi arbetar därför utifrån en medveten strategi i varje enskilt uppdrag i syfte att förenkla våra upphandlingar och upphandlingsdokument.

Vår medverkan i olika företagsforum har vid varje tillfälle blivit positivt emottaget. Vi upplever en bra dialog och en förståelse från våra företag. Vår ledning och våra politiker är stolta över det arbete vi bedriver. Att få med oss både kommunledning, politiker, näringslivsrepresentanter och företagare är ett kvitto om något på att vi tänker rätt! Att behandla våra leverantörer med respekt och förståelse är något vi värdesätter högt. Att vara affärsmässig innebär en respekt och förståelse för varandra, vi behöver varandra för att kunna leverera affärsnytta.

Med våra upphandlingar har vi under året bland annat…
…sett till så att våra skolbarn och förskolebarn äter på tallrikar som inte innehåller farliga ämnen.
…börjat implementera ett e-arkivsystem som ökar tillgängligheten till allmänna handlingar för medborgarna.
…ökat sortimentet miljömärkta kontors- och skolmaterialsartiklar.
…utökat gästhamnsservicen för hamngäster.
…förenklat möjligheten att välja fossilfria alternativ vid leasing av fordon.
…sett till att med lokala leverantörer leverera frukt till skolbarn effektivt och med lägre miljöpåverkan.
…sett till att de mobiltelefoner som köps till medarbetarna är fria från farliga ämnen och att de återvinns efter skrotning.
…minskat miljöpåverkan vid spårdragning av längdskidspår.
…möjliggjort säker skolskjuts och transport i daglig verksamhet för funktionshindrade.
…säkerställt snabb leverans av skoldatorer och datorer till våra medarbetare.
…sett till att de datorer vi köper är miljöcertifierade.
…bidragit till utformning av arkitekttävling gällande en av stadens centrala gator.
…bidragit till att anställda inom Landstinget Västernorrland, länets kommuner samt Länsstyrelsen Västernorrland ringer kostnadsfria samtal till varandra.
…kravställt att våra leverantörer ska jobba för antidiskriminering i sina verksamheter.
…sett till så att den nyckelfria hemtjänsten ger våra brukare ökad komfort.
…säkerställt att kommunens data säkerhetskopieras på ett effektivt och informationssäkert sätt.
…bidragit till att personer med funktionsnedsättningar får arbete genom att skanna våra fakturor.
…bidragit till att det finns tillgång till talböcker samt läromedel på olika språk till våra skolelever och medborgare.
… möjliggjort utveckling av en unik tjänst som ska öka inflyttning till regionen.
…sett till så att kommunen har en kreativ samarbetspartner av kommunikativa tjänster i syfte att stärka kommunens varumärke.

Nu är vi i full färd att avverka ett nytt upphandlingsår! Jag hoppas vi ses!

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025