Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Det här är Härnösands dialogmodell

Räds inte leverantörsdialogen! Det poängterar Sofia Elmeholt som ser dialog som en självklar ingrediens i affärsmässiga upphandlingar. I ”Härnösandsmodellen” ingår kontakt med alla anbudsgivare, inte bara med vinnande leverantör, och öppna dörrar för besök från företag.

Vart du än är i upphandlingssverige pratas det nu om dialog. Många är fortfarande restriktiva med dialoger och tror att de riskerar att bryta mot ett av likabehandlingsprincipens syften: att ge alla leverantörer samma information vid samma tillfälle.

En dialog inför en upphandling är dock helt okej och bryter inte mot någon princip. Frågan är bara när det slutar att vara inför upphandlingen, det vill säga när upphandlingsprocessen anses påbörjad.

Enligt upphandlingsjurister påbörjas upphandlingsprocessen vid det tillfälle då upphandlingens förfarande bestäms. Innan den upphandlande enheten beslutat om upphandlingsförfarande är det alltså fritt fram att ha dialog med en eller flera leverantörer.

Leverantörsdialoger inför upphandling ser jag som en självklarhet om vi ska kunna beakta affärsmässigheten i våra upphandlingar och avtal. Vi kan omöjligt veta så mycket om branschen som de leverantörer vi förväntar oss anbud ifrån gör.

Varför ska vi då inte suga åt oss av den kunskapen innan vi skriver ihop en kravspecifikation på aktuell vara eller tjänst?

Inte sällan skriver vi kravspecifikationer utan att ha pratat med leverantörer av varan/tjänsten och det blir, om inte förr, väldigt tydligt under annonseringstiden. Inflödet av frågor och svar brukar ofta spegla hur tydligt vårt förfrågningsunderlag är och ju mindre kännedom om branschen, varan och eller tjänsten desto fler frågor rullar in.

Dessutom står det i de flesta upphandlingar att alternativa anbud inte accepteras, vilket är ytterligare ett sätt att skriva fast oss i det vi som upphandlande enhet tror är rätt för oss. Jag menar dock att, förutom att vi självklart ska ha dialog med leverantörerna innan vi skriver våra förfrågningsunderlag, även kan våga tillåta alternativa anbud.

Hur många innovativa lösningar missar vi då vi snävar in oss till att endast ta emot anbud exakt enligt våra förfrågningar?

Det pratas nu om att skapa forum eller arenor för att underlätta leverantörsdialoger, men ju mindre leverantör du önskar få anbud ifrån desto enklare bör du göra det. Lyft luren och kontakta den leverantör du ser som potentiell anbudsgivare till din upphandling.

Ta ett förutsättningslöst samtal med den lokala leverantören och hör efter hur han/hon skulle ställa sig till att lämna anbud i en offentlig upphandling. Fråga vad leverantören kan erbjuda, berätta om behovet och lyssna förutsättningslöst. Det behöver inte vara krångligare än så! Sedan kan det vara bra med stora informations- och dialogmöten i andra sammanhang, det beror självklart på vilken upphandling man står inför.

I Härnösand har vi utvecklat en dialogmodell som innebär olika former av god dialog inför upphandling – vilket förväntas ge färre frågor under annonseringstiden. Även uppföljning av upphandlingen, efter det att avtal tecknats, ska präglas av god dialog.

Dialogen efteråt är lätt att glömma men ack så viktig. Där får vi en chans att inför nästa upphandling reflektera över vad som blev bra, vad som blev mindre bra och hur vi kan tänka nästa gång.

Hade vi rätt ambitionsnivå? Nådde vi de SME-företag vi ville öppna för? Det är exempel på frågor man kan ställa sig. Ta dialogen med alla anbudsgivare, inte bara med vinnande leverantör.

Fanns det potentiella anbudsgivare du förväntade dig anbud ifrån men inte fick? Ja, då bör du ta dialogen även med dem. Att få reda på varför de valde att inte lämna anbud kan vara en viktig pusselbit inför nästa upphandling.

Vårt arbete med leverantörsdialoger i Härnösand har visat sig vara väldigt positivt. Vi bjuder även in leverantörer att boka tid med en upphandlare för ett förutsättningslöst möte. Där kan de berätta om sin vara/tjänst samtidigt som det ges möjlighet att ställa frågor till oss om offentlig upphandling.

Det märks att företagare inte är vana att få chansen att träffa kommunens upphandlare, men det ger både oss och dem möjlighet att utvecklas i vårt arbete med upphandlingar respektive anbud.

Att våra potentiella leverantörer har uppskattat detta arbete visar sig på olika sätt. Inte minst i vår ökning i Svenskt Näringslivs årliga rankning över företagsklimatet där upphandling är en komponent som tog ett rejält kliv uppåt för Härnösand i 2015 års enkätundersökning.

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026