Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Det här är Härnösands dialogmodell

Räds inte leverantörsdialogen! Det poängterar Sofia Elmeholt som ser dialog som en självklar ingrediens i affärsmässiga upphandlingar. I ”Härnösandsmodellen” ingår kontakt med alla anbudsgivare, inte bara med vinnande leverantör, och öppna dörrar för besök från företag.

Vart du än är i upphandlingssverige pratas det nu om dialog. Många är fortfarande restriktiva med dialoger och tror att de riskerar att bryta mot ett av likabehandlingsprincipens syften: att ge alla leverantörer samma information vid samma tillfälle.

En dialog inför en upphandling är dock helt okej och bryter inte mot någon princip. Frågan är bara när det slutar att vara inför upphandlingen, det vill säga när upphandlingsprocessen anses påbörjad.

Enligt upphandlingsjurister påbörjas upphandlingsprocessen vid det tillfälle då upphandlingens förfarande bestäms. Innan den upphandlande enheten beslutat om upphandlingsförfarande är det alltså fritt fram att ha dialog med en eller flera leverantörer.

Leverantörsdialoger inför upphandling ser jag som en självklarhet om vi ska kunna beakta affärsmässigheten i våra upphandlingar och avtal. Vi kan omöjligt veta så mycket om branschen som de leverantörer vi förväntar oss anbud ifrån gör.

Varför ska vi då inte suga åt oss av den kunskapen innan vi skriver ihop en kravspecifikation på aktuell vara eller tjänst?

Inte sällan skriver vi kravspecifikationer utan att ha pratat med leverantörer av varan/tjänsten och det blir, om inte förr, väldigt tydligt under annonseringstiden. Inflödet av frågor och svar brukar ofta spegla hur tydligt vårt förfrågningsunderlag är och ju mindre kännedom om branschen, varan och eller tjänsten desto fler frågor rullar in.

Dessutom står det i de flesta upphandlingar att alternativa anbud inte accepteras, vilket är ytterligare ett sätt att skriva fast oss i det vi som upphandlande enhet tror är rätt för oss. Jag menar dock att, förutom att vi självklart ska ha dialog med leverantörerna innan vi skriver våra förfrågningsunderlag, även kan våga tillåta alternativa anbud.

Hur många innovativa lösningar missar vi då vi snävar in oss till att endast ta emot anbud exakt enligt våra förfrågningar?

Det pratas nu om att skapa forum eller arenor för att underlätta leverantörsdialoger, men ju mindre leverantör du önskar få anbud ifrån desto enklare bör du göra det. Lyft luren och kontakta den leverantör du ser som potentiell anbudsgivare till din upphandling.

Ta ett förutsättningslöst samtal med den lokala leverantören och hör efter hur han/hon skulle ställa sig till att lämna anbud i en offentlig upphandling. Fråga vad leverantören kan erbjuda, berätta om behovet och lyssna förutsättningslöst. Det behöver inte vara krångligare än så! Sedan kan det vara bra med stora informations- och dialogmöten i andra sammanhang, det beror självklart på vilken upphandling man står inför.

I Härnösand har vi utvecklat en dialogmodell som innebär olika former av god dialog inför upphandling – vilket förväntas ge färre frågor under annonseringstiden. Även uppföljning av upphandlingen, efter det att avtal tecknats, ska präglas av god dialog.

Dialogen efteråt är lätt att glömma men ack så viktig. Där får vi en chans att inför nästa upphandling reflektera över vad som blev bra, vad som blev mindre bra och hur vi kan tänka nästa gång.

Hade vi rätt ambitionsnivå? Nådde vi de SME-företag vi ville öppna för? Det är exempel på frågor man kan ställa sig. Ta dialogen med alla anbudsgivare, inte bara med vinnande leverantör.

Fanns det potentiella anbudsgivare du förväntade dig anbud ifrån men inte fick? Ja, då bör du ta dialogen även med dem. Att få reda på varför de valde att inte lämna anbud kan vara en viktig pusselbit inför nästa upphandling.

Vårt arbete med leverantörsdialoger i Härnösand har visat sig vara väldigt positivt. Vi bjuder även in leverantörer att boka tid med en upphandlare för ett förutsättningslöst möte. Där kan de berätta om sin vara/tjänst samtidigt som det ges möjlighet att ställa frågor till oss om offentlig upphandling.

Det märks att företagare inte är vana att få chansen att träffa kommunens upphandlare, men det ger både oss och dem möjlighet att utvecklas i vårt arbete med upphandlingar respektive anbud.

Att våra potentiella leverantörer har uppskattat detta arbete visar sig på olika sätt. Inte minst i vår ökning i Svenskt Näringslivs årliga rankning över företagsklimatet där upphandling är en komponent som tog ett rejält kliv uppåt för Härnösand i 2015 års enkätundersökning.

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling