Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen klargör gränserna

RättsfallsanalysNär får en upphandlande myndighet ändra ersättningsmodellen i ett ramavtal utan att genomföra en ny upphandling? EU-domstolen har nu preciserat innebörden av begreppet "ändring av ett avtals övergripande karaktär" i ett mål där den upphandlande myndigheten ändrade prissättningen från rörlig till fast ersättning. Lukas Granlund och Karolina Marazaité Cirio Advokatbyrå analyserar domen.

| 2025-11-18
Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå.

BAKGRUND:

År 2020 upphandlade en svensk myndighet bärgningstjänster där anbuden skulle utvärderas utifrån lägsta pris. Anbudsgivarna skulle ange ett fast pris för uppdrag där hämtningsplatsen låg inom 10 kilometer från avlämningsplatsen, samt ett tilläggspris per kilometer för längre transporter. Upphandlingen avslutades i början av 2021 genom två ramavtal.

Under 2021 kom den upphandlande myndigheten överens med avtalsparterna om att ändra ersättningsvillkoren för att jämna ut kostnadsfördelningen mellan olika myndighetsområden, utan att öka ramavtalens totala värde. Ändringarna innebar att radien för fast pris utökades från 10 till 50 kilometer och att priserna ändrades – det fasta priset per uppdrag ändrades från 0 kronor till 4 500 kronor medan priset per kilometer för vissa transporter ändrades från 185 kronor till 28 kronor och för andra från 275 kronor till 55 kronor. Enligt den upphandlande myndigheten medförde den nya ersättningsmodellen en marginell minskning av den totala ersättningen jämfört med den ursprungliga modellen.

Konkurrensverket ansökte hos förvaltningsrätten om att den upphandlande myndigheten skulle betala en upphandlingsskadeavgift på grund av att myndigheten hade ändrat ramavtalen om bärgning av fordon utan att ha inlett ett nytt upphandlingsförfarande.

RÄTTSLIG BEDÖMNING, SVENSKA INSTANSERNA:

Förvaltningsrätten biföll Konkurrensverkets ansökan och ålade den upphandlande myndigheten att betala 1 200 000 kr i upphandlingsskadeavgift, med motiveringen att om ändringarna hade ingått i den ursprungliga anbudsinfordran skulle de ha kunnat medföra att ytterligare leverantörer hade deltagit eller att ett annat anbud hade accepterats. Ändringarna var därför väsentliga och ändrade ramavtalets övergripande karaktär. Efter överklagande avslog kammarrätten den upphandlande myndighetens överklagande och fastställde i huvudsak förvaltningsrättens domskäl.

Efter överklagande till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, konstaterades att det fanns skäl att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen. HFD konstaterade i beslutet att inhämta förhandsavgörande att värdet av ändringarna enligt den upphandlande myndighetens beräkning uppgick till ett lägre belopp än de värden som anges i artikel 72.2 i direktiv 2014/24/EU, och ansåg det nödvändigt att slå fast huruvida ändringarna kunde anses ha ändrat ramavtalets övergripande karaktär. Eftersom EU-domstolen ännu inte prövat reglerna om ändringar av mindre värde i artikel 72.2 och inte uttalat sig om begreppet ändring av ett kontrakts övergripande karaktär, beslutade HFD att vilandeförklara målet och ställa en tolkningsfråga till EU-domstolen.

EU-DOMSTOLEN:

EU-domstolen kom fram till att begreppet ändring av den övergripande karaktären av ett ramavtal skiljer sig från begreppet väsentlig ändring och endast avser de viktigaste väsentliga ändringarna, vilka medför att ramavtalets föremål eller typ ändras i grunden eller en grundläggande förändring av jämvikten i ramavtalet. Enbart den omständigheten att en ändring skulle ha kunnat påverka resultatet av det ursprungliga upphandlingsförfarandet räcker inte i sig för att visa att ändringen medför att ramavtalets övergripande karaktär ändras.

En ändring av ersättningsmetoden som medför en marginell ändring av ramavtalets totala värde kan under alla omständigheter inte medföra att ramavtalets föremål eller typ ändras i grunden, men det kan inte helt uteslutas att en sådan ändring, i likhet med en drastisk ändring av tyngdpunkten mellan fast och rörlig prissättning, under exceptionella omständigheter kan leda till en grundläggande förändring av jämvikten i ramavtalet.

EU-domstolen slog fast att en ändring av ersättningsmetoden som innebär att tyngdpunkten mellan fast och rörlig prissättning ändras samtidigt som prisnivåerna justeras så att det totala värdet inte förändras i mer än marginell omfattning, inte medför att ramavtalets övergripande karaktär ändras, såvida inte ändringen leder till en grundläggande förändring av ramavtalets jämvikt.

ANALYS:

Detta mål är förstås särskilt intressant för oss i Sverige då det är ett svenskt mål som EU-domstolens dom grundar sig på. Det är alltid roligt att se när någon i Sverige, och i detta fall den upphandlande myndigheten och dess ombud, lyckats övertyga våra svenska domstolar att skicka en begäran om förhandsavgörande till EU-domstolen – för vanligt är det inte.

EU-domstolens slutsatser innebär enligt vår mening en god ansats att inte överkomplicera bedömningen om väsentliga förändringar. Enligt vår bedömning ligger EU-domstolens bedömning väl i linje med vår uppfattning av vad som är – och inte är – en förändring av ramavtalets övergripande karaktär.

Vi välkomnar särskilt att EU-domstolen återigen påpekar i detta sammanhang, vad gäller de mål som eftersträvas med bestämmelserna om väsentliga förändringar, att det syftar till att säkerställa att principerna om likabehandling och öppenhet iakttas samtidigt som det infördes ett visst mått av flexibilitet i tillämpningen av reglerna om kontrakt och ramavtal för att de upphandlande myndigheterna ska kunna hantera de situationer som de ställs inför under fullgörandet av kontrakt och ramavtal på ett pragmatiskt sätt.

Pragmatik och flexibilitet är två ledord som vi finner är särskilt viktigt att även i svensk praxis i framtiden hålla högt vid just bedömningar om väsentliga förändringar. Det bör endast vara i fall där det framgår att parterna söker omförhandla centrala avtalsvillkor för att kringgå upphandlingens syfte eller resultat som förbudet mot väsentliga förändringar bör tillämpas.

MÅL:

EU-domstolens dom i mål C-282/24 den 16 oktober 2025.

TEXT: Lukas Granlund och Karolina Marazaité Cirio Advokatbyrå

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: EU-domstolenHögsta förvaltningsdomstolenRamavtalRamavtalUpphandlingUpphandlingsskadeavgift

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026