När Nextjet ville sluta att trafikera Höga Kusten Airport upphandlade flygplatsen bolagets tjänster. En mellanlandning har lagts in på rutten mellan Arlanda och Gällivare.
Kommunerna Kramfors och Sollefteå garanterade 19 000 passagerare på årsbasis. Nu står man emellertid långt från det målet. Årets förlusttäckning, som ska betalas ut i förskott till Nextjet, uppgår till 10,6 miljoner kronor.
Inte nog med att upphandlingen har blivit kostsam. Den är knappast heller gjord enligt regelverket.
Pär Cronhult är chefsjurist vid den näringslivsfinansierade påverkansgruppen Konkurrenskommissionen. Han förklarar att det finns ett regelverk som ska iakttas och enligt det får kommuner inte subventionera flyglinjer hur som helst:
– Bortsett från att det blir väldigt dyrt för kommuninvånarna så är det dessutom olagligt.
Endast Trafikverket kan upphandla av samhället subventionerad flygtrafik. Därför pågår just nu en granskning av flera svenska kommuner från EU-kommissionens sida.
Samtidigt tickar klockan för Nextjet som står för en betydande del av den upphandlade flygtrafiken mellan små svenska flygplatser och Arlanda. Frågan är vad som kommer att hända efter den 17 november då det tillfälliga tillstånd som bolaget idag flyger på löper ut.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att man sedan en tid tillbaka arbetar med att återfå nödvändiga tillstånd för trafik efter detta datum. En ansökan om ny licens har skickats in till Transportstyrelsen – och besked väntas i närtid.
I förebyggande syfte har Trafikverket enligt Norran börjat förbereda en ny, villkorad upphandling. Till tidningen säger Håkan Jacobsson, utredningsledare på Trafikverket:
– Om Nextjet får tillstånd att fortsätta flyga så lägger vi ned upphandlingen, får de inte förlängd licens kommer den här upphandlingen att rulla på.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer