Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En myndighet hade gjort en otillåten komplettering under överprövningsprocessen – anbudet borde inte kvalificerats (obligatoriska krav, komplettering av anbud)

Kammarrätten i Stockholm, 2022-06-10, Mål nr 9600-21, Komplettering av anbud, Obligatoriska krav

En myndighet upphandlade ett ramavtal avseende städtjänster. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt LOU och var uppdelad i tre områden. Tre ramavtalsleverantörer skulle antas per delområde.

I ett delområde tilldelades bland andra A och B ramavtal. C ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog ansökan och C överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

C anförde i kammarrätten att A och B inte uppfyllde upphandlingens kvalificeringskrav om bevis på utbildad personal samt att myndigheten hade tillåtit omfattande kompletteringar av deras anbud.

Kammarrätten konstaterade avseende A:s anbud att förfrågningsunderlaget inte utesluter att samma intyg kan användas för att intyga flera krav på utbildning, eftersom det är innehållet i utbildningen som är det avgörande. Av A:s intyg framgår att utbildningen avsåg det som efterfrågades. Av förfrågningsunderlaget framgår det inte heller att intyget ska vara giltigt, utan endast att det ska visa att personalen genomgått utbildningen.

Kammarrätten ansåg också att myndigheten hade följt bestämmelserna i förfrågningsunderlaget angående A:s komplettering.  

Kammarrätten konstaterade avseende B:s anbud att det av förfrågningsunderlaget framgår att uppfyllnad av kvalificeringskravet ska visas genom inlämnat intyg. B hade kommit in med en handling som kammarrätten inte ansåg vara ett intyg och myndigheten hade inte heller, enligt bestämmelserna i förfrågningsunderlaget, bett B komplettera sitt anbud med ett intyg innan tilldelningsbeslutet fattades.

Under överprövningsprocessen hade myndigheten däremot bett B att komplettera sitt anbud. Kammarrätten konstaterade att den upphandlande myndigheten inte får efterge obligatoriska krav och fann att eftersom det av förfrågningsunderlaget framgår att kompletterande handlingar ska begäras in innan tilldelningsbeslut fattas, kan inte bristerna i B:s anbud läkas genom komplettering i överprövningsprocessen.

Kammarrätten fann att C, som annars skulle ha tilldelats ramavtal, riskerar att lida skada och förordnade därför att upphandlingen inte får avslutas förrän en ny utvärdering genomförs där B:s anbud inte beaktas.

Anna Ulfsdotter

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst