En myndighet upphandlade ett ramavtal avseende städtjänster. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt LOU och var uppdelad i tre områden. Tre ramavtalsleverantörer skulle antas per delområde.
I ett delområde tilldelades bland andra A och B ramavtal. C ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog ansökan och C överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.
C anförde i kammarrätten att A och B inte uppfyllde upphandlingens kvalificeringskrav om bevis på utbildad personal samt att myndigheten hade tillåtit omfattande kompletteringar av deras anbud.
Kammarrätten konstaterade avseende A:s anbud att förfrågningsunderlaget inte utesluter att samma intyg kan användas för att intyga flera krav på utbildning, eftersom det är innehållet i utbildningen som är det avgörande. Av A:s intyg framgår att utbildningen avsåg det som efterfrågades. Av förfrågningsunderlaget framgår det inte heller att intyget ska vara giltigt, utan endast att det ska visa att personalen genomgått utbildningen.
Kammarrätten ansåg också att myndigheten hade följt bestämmelserna i förfrågningsunderlaget angående A:s komplettering.
Kammarrätten konstaterade avseende B:s anbud att det av förfrågningsunderlaget framgår att uppfyllnad av kvalificeringskravet ska visas genom inlämnat intyg. B hade kommit in med en handling som kammarrätten inte ansåg vara ett intyg och myndigheten hade inte heller, enligt bestämmelserna i förfrågningsunderlaget, bett B komplettera sitt anbud med ett intyg innan tilldelningsbeslutet fattades.
Under överprövningsprocessen hade myndigheten däremot bett B att komplettera sitt anbud. Kammarrätten konstaterade att den upphandlande myndigheten inte får efterge obligatoriska krav och fann att eftersom det av förfrågningsunderlaget framgår att kompletterande handlingar ska begäras in innan tilldelningsbeslut fattas, kan inte bristerna i B:s anbud läkas genom komplettering i överprövningsprocessen.
Kammarrätten fann att C, som annars skulle ha tilldelats ramavtal, riskerar att lida skada och förordnade därför att upphandlingen inte får avslutas förrän en ny utvärdering genomförs där B:s anbud inte beaktas.