Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Danskar klagar mindre än svenskar

Danska leverantörer är mindre ifrågasättande än svenska. Enligt färsk statistik från Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen överprövas bara drygt fyra procent av upphandlingarna till första instans.

| 2018-02-28

Under de tre senaste åren har 4,3 procent av de upphandlingar som genomförts i Danmark överprövats. Det framgår av en färsk analys från Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

– Med drygt fyra procent är andelen upphandlingar som överprövas inte särskilt hög vid en jämförelse med våra närmaste grannländer, konstaterar Jakob Hald, chef för Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Andelen överprövningar i Danmark ligger på ungefär samma nivå som i Norge, Tyskland och Nederländerna. I Sverige är överprövningsprocenten nästan dubbelt så hög som i Danmark. Även Finland ligger högre än vår sydliga granne.

Första instans för danska företag som känner sig orättvist bedömda är Klagenævnet for udbud. Enligt statistiken får de klagande rätt i 20 procent av fallen och delvis rätt i cirka 25 procent (avser undersökningsperioden som sträcker sig från den 1 juni 2013 till och med 30 juni 2016).

De flesta klagomålen i Danmark rör anbudsutvärdering. Även oklara upphandlingsdokument framstår som ett problem.

I den danska rapporten uppmärksammas en tydlig skillnad mot Sverige. Den decentraliserade svenska modellen, med många förvaltningsdomstolar, bedöms göra det svårare att upprätthålla en enhetlig praxis, vilket i sin tur kan göra resultatet av klagomål mindre förutsägbart.

Jakob Hald ser ett effektivt överklagningssystem som avgörande för att skapa välfungerande konkurrens till gagn för medborgare och företag:

– Anbudsgivare måste kunna vara säkra på att upphandlingarna genomförs enligt regelboken.

Det offentliga Danmark köper årligen varor och tjänster från privata leverantörer för motsvarande cirka 475 miljarder kronor. Mellan 3 000 och 4 000 så kallade ”EU-utbud” genomförs varje år.

Läs mer: SamhälleStatistikÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Danskar klagar mindre än svenskar"

  1. Qred skriver:
    2018-03-01 kl. 09:02

    Danska myndigheter och upphandlare kanske tar det hela lite mer seriöst än många verkar göra i Sverige.

    Svara
    1. Rikard Muth skriver:
      2018-03-01 kl. 11:57

      Kanske är rubriken en återspegling av verkligheten?

  2. Agneta Brangmo skriver:
    2018-03-02 kl. 08:33

    I Danmark har de inte offentlighetsprincipen.

    Svara

Lämna ett svar till Agneta Brangmo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?