Länsstyrelsen i Stockholms län just sjösatt en lätt hånad upphandling som avser förmedlingstjänst av så kallade influencers. Bedömare pekar på en snabbt växande, men samtidigt mycket omogen, del av marknadsföringsbranschen där fusk förekommer.
Upphandlingen är gemensam för de 21 länsstyrelserna. Den uttalade målsättningen är att nå unga vuxna. Enligt annonsen ska de nätverk som dessa personligheter tillhör ”inspirera och förmedla länsstyrelsens budskap till särskilt utvalda grupper genom sociala medier” och då i första hand kring alkohol och droger.
Till Dagens Nyheter säger Lennart Rådenmark, som samordnar dessa frågor, att man med gott resultat tidigare anlitat influencers:
– Vi har sett att vi når målgruppen genom att använda så kallade influencers. Därför vill vi göra en sådan upphandling för att det ska bli enkelt att använda sig av det här så att det inte behöver upphandlas på egen hand.
I och med att detta är den första ramavtalsupphandlingen i sitt slag är det svårt att i förväg skatta dess värde. Länsstyrelserna förbinder sig heller inte att avropa någon viss kvantitet eller värde.
Målet är att teckna avtal med en leverantör. Tjänsten kommer att följas upp genom mätning av klickfrekvens samt antal likes och kommentarer.
I potten ligger ett tvåårigt avtal med förlängningsoption på ett plus ett år till oförändrade villkor, bortsett från eventuell prisjustering.
Upphandlingsdokumentet skickar tyvärr motsägelsefulla uppgifter om sista anbudsdag. På ett ställe anges den 8 november och på ett annat den 19 november.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer