Regeringen gav för drygt två år sedan Statens servicecenter i uppdrag att i samverkan med Riksarkivet utveckla en förvaltningsgemensam tjänst för e-arkiv. Bland myndigheterna är intresset för en ny sådan tjänst påtagligt. Av de 147 myndigheter som svarade på Statens servicecenters enkät överväger 122 att ansluta sig.
Thomas Pålsson, generaldirektör, Statens servicecenter, ser stora samhällsvinster med e-arkivet. Det förbättrar bevarandet av offentlig information, och gör informationen enklare tillgänglig för såväl myndigheter som medborgare, företag och organisationer.
– Vi är redo att börja upphandlingen av det förvaltningsgemensamma e-arkivet när regeringen ger klartecken.
För att kunna genomföra upphandlingen av e-arkivtjänsten bedömer Statens servicecenter att det är nödvändigt att regeringen dels bidrar med finansiering, dels förordningsreglerar anslutningen av myndigheter till tjänsten.
Rent praktiskt kan upphandlingen påbörjas under andra kvartalet. Enligt den preliminära tidplanen ska systemet sättas i produktion i maj 2018.
– Vi hoppas att ett startbesked kommer inom kort, säger Cia Jarehov, projektledare vid Statens servicecenter.
Sju pilotmyndigheter har redan skrivit på en avsiktsförklaring att använda tjänsten. Först ut blir Bolagsverket, Energimyndigheten, Fortifikationsverket, Post- och telestyrelsen, Statens fastighetsverk samt länsstyrelserna i Stockholms och Västernorrlands län.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer