Trafikverket stöttar flygtrafik på en rad transportpolitiskt motiverade rutter, men där trafiken inte bär sig rent kommersiellt. Sträckan mellan Stockholm-Arlanda och Lycksele hör hit.
Fast inför den senaste upphandlingen i fjol meddelade Nextjet att de ville ta upp kommersiell trafik, utan ensamrätt, på Lycksele. Rutten till och från Stockholm-Arlanda togs då bort från Trafikverkets upphandling.
Fast Nextjet ändrade sig snabbt. Regelverket tillåter nämligen att en anmälan om kommersiell trafik återlämnas, vilket i detta fall skapa tidsbrist för upphandlarna. En tillfällig upphandling av Nextjet räddade trafiken fram till slutet av maj i år.
Nu vinner Nextjet även Trafikverkets ”riktiga” upphandling av Lyckseletrafiken för perioden fram till och med oktober 2019. Fördelen för resenärerna med samma bolag är att det inte blir några förändringar i biljetthanteringen. Trafiken sker, som idag, mellanlandning i Kramfors.
– Lycksele har varit en del av Nextjets destinationer under många år och det känns fantastiskt kul att vi kommer att flyga trafiken fram till oktober 2019 säger Magnus Ivarsson, vd för Nextjet.
Linjen kommer att trafikeras med två tur- och returflygningar måndag till fredag samt en tur och retur på söndagar. Saab 340 med plats för 33 passagerare och ATP (68 passagerare) är de flygplanstyper som ska användas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer