Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Affärsconcept får gräddfil av Värmdö

Värmdö ger Affärsconcept gräddfil till konsultuppdrag. Kommunen betraktar företaget som ett dotterbolag och anser att det därmed kan användas såsom interna resurser.

| 2016-06-29

Värmdö kommun har under våren köpt upphandlingskonsulttjänster för betydande belopp. Affärsconcept har assisterat kommunen inom de mest skiftande områden, från e-arkiv till entreprenadmaskiner.

Hjälpen spänner över hela upphandlingsprocessen: utredning, kvalitetssäkring och förfrågningsunderlag. Hittills i år summerar sig fakturorna från Affärsconcept till cirka 212 000 kronor exklusive moms.

Sedan den 14 september i fjol finns det ett ramavtal, tecknat i samarbete med Huddinge, med en rad upphandlingskonsulter.

– De aktuella leveranserna från Affärsconcept har inte avropats mot ramavtalet, bekräftar Thomas Andersson, upphandlingschef i Värmdö kommun.

Enligt avtalet kan uppdrag som kostar under 20 000 kronor avropas från den leverantör som beställaren finner lämpligast för uppdraget. För affärer på över 20 000 kronor ska förnyad konkurrensutsättning genomföras.

Thomas Andersson berättar att ett avrop gjorts från ett annat avtal, för juristjänster, i ett projekt som inleddes innan det nya ramavtalet fanns på plats. Detta ska förklara timpriset 1 250 kronor – när det nu gällande avtalet har ett taktimpris på endast 762 kronor.

Ett av uppdragen landade hos Affärsconcept genom en direktupphandling i samarbete med Nacka kommun där tre leverantörer fick tävla i konkurrens. Övriga uppdrag har enligt Thomas Andersson hanterats såsom beställningar till ett dotterbolag:

– Oavsett avtal så är ju Affärsconcept vårt eget dotterbolag och min ståndpunkt är att vi kan använda deras tjänsteutbud såsom interna resurser, förklarar han.

Affärsconcept är inte dotterbolag till Värmdö kommun, men väl till SKL Kommentus där Värmdö tillsammans med landets alla andra kommuner äger en skärv. Anders Asplund, chefsjurist vid Upphandlingsmyndigheten, betonar att både kontroll- och verksamhetskriteriet måste vara uppfyllt för att undantaget för interna kontrakt ska kunna tillämpas:

– Det innebär att kommunen tillsammans med andra upphandlande myndigheter ska ha en kontroll över det säljande företaget som motsvarar den kontroll som myndigheterna har över sina egna förvaltningar, och dessutom ska företagets verksamhet i huvudsak rikta sig till just dessa myndigheter och inte till marknaden.

Thomas Andersson hoppas att kunna minska användningen av upphandlingskonsulter i kommunen. Upphandlingsenheten ska få utökade resurser och befinner sig i en rekryteringsfas. Just nu söks upphandlare med inriktning just mot IT och entreprenad, där det finns stort behov av stöd.

– Jag har en dialog med verksamheterna och ambitionen är att i möjligaste mån använda nuvarande ramavtal genom förnyad konkurrensutsättning.

Läs mer: DirektupphandlingKonkurrensRamavtal

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist