Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Upphandling – inget för småföretag

Landets riktigt små företag, de som har upp till nio anställda, står i stor utsträckning över offentliga upphandlingar. Ointresset förklaras bland annat med att det är för komplicerat och tar för mycket tid.

| 2015-11-27

I Konkurrensverkets årliga rapport Siffror och fakta om offentliga upphandlingar beskrivs små företag som oväntat anbudsvilliga. Fast det gäller inte de riktigt små företagen, vars ointresse för offentlig upphandling bekräftas i en rapport från Tillväxtverket.

Enligt Tillväxtverket har endast 14,2 procent av företagen med mellan en och nio anställda budat i en upphandling under de senaste tolv månaderna. För ”soloföretag” där endast ägaren är aktiv är denna andel blott 7,9 procent.

Ju större företagen är, desto vanligare är det dock att de konkurrerar om offentliga kontrakt. Av företag med 10-49 anställda har 36,2 procent lämnat anbud och bland företagen med 50-249 anställda ökar siffran till 44,8 procent.

Rapporten Företagens medverkan i offentlig upphandling ger vid handen att de större företagen också lämnar betydligt fler anbud än de mindre företagen.

Det finns även skillnader mellan olika branscher och län. Kalmar län ligger i topp med 22 procent. Följt av Norrbottens län med 20 procent. I de tre storstadslänen är det en lägre andel företag som medverkat. Lägst av alla län ligger Skåne där endast nio procent av företagen medverkat.

Sett till bransch är små och medelstora företag inom bygg och utbildning mest benägna att delta i offentliga upphandlingar. Allra sämst är intresset inom sektorerna kultur, nöje och fritid.

Två tredjedelar av de företag som ”står över” anser att offentlig upphandling inte är aktuellt för dem. Den näst vanligaste anledningen är att det är för komplicerat och tar för mycket tid. Att kontrakten är för stora är ett annat inte helt ovanligt skäl att avstå.

Läs mer: KonkurrensSamhällsbyggnadStatistikUtbildning

Per Eriksson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Upphandling – inget för småföretag"

  1. Ulf Samvik skriver:
    2015-11-27 kl. 11:42

    Tyvärr är det så att när offentliga upphandlare gör en upphandling har dom oftast redan bestämt önskad leverantör. Har redan haft kontakt med säljaren. Skriver upphandlingen på ett sådant sätt att man utesluter andra fabrikat eller konsulter. Ofta misstänker vi att det är den tilltänkta leverantören hjälper till med skall krav för att utesluta alla andra. Oftast är det sådana krav som är irrelevanta för användaren. ( precis som Sjöfartsverkets upphandling av helikoptrar, har beskrivits i media) Det tråkiga är att detta förekommer hela tiden, det är inte en engångs företeelse. Med den höjda direktupphandlings gränden blir det ännu värre.
    Kortare tid att svara på upphandlingen och val av leverantör är redan utsedd, man går oftast på den kortaste möjliga upphandlingstiden.

    Detta blir mycket dyrt för skattebetalarna. Syftet med upphandlingen går förlorad.
    När en upphandling är skriven med så många skallkrav går man miste om nya innovationer.

    Vi har i princip slutat att svara på upphandlingar. Vi kan se på kraven vilken leverantör man vill ha.

    Svara
  2. Jakob Strömholm skriver:
    2015-11-27 kl. 16:44

    En väl fungerande konkurrens är väsentlig för att nå ett framgångsrikt upphandlingsresultat som även inkluderar små- och medelstora företag.
    Vid de flesta upphandlingar är det svårt att finna ett företag som kan uppfylla den efterfrågade tjänstens olika kompetensdelar, och en fördel vore då att bredda utbudet genom att underlätta utnyttjandet av de anbudsgivare som placerat sig på 2a och 3e plats i rangordningen. I de allra flesta fall sker inte detta eftersom företaget som är först i rangordning sällan tackar nej till uppdrag. I syfte att effektivisera och bättre utnyttja upphandlade konsulters/entreprenörers diversifierade tjänster borde man i Upphandlingsförordningen LOU tydligare peka på möjligheten för upphandlande myndighet att vid avropsförfarandet fördela uppdragen med hjälp av en fördelningsnyckel, till exempel så här:

    Rangordnad 1: 30% – 60%
    Rangordnad 2: 20% – 50%
    Rangordnad 3: 10% – 40%

    Svara
  3. Anders skriver:
    2015-11-28 kl. 17:24

    Jag fortsätter på Jakob:s kommentar även om vi hamnar lite OT.

    Några frågor som uppenbarar sig är:
    – bara % av uppdrag? Pengar, antal, och avtalstid är också viktigt?
    – är det rimligt att 3:an kan få större % än 1:an?
    – är det rimligt att 3:an kan får mer betalt än 1:an (bästa anbudet)?
    – ska det gå att kräva ”kompensation” om leverantören inte får ”sin” %? Varför/varför inte?
    – öppnar inte en fördelningsnyckel dörren för favorisering och godtycke?
    – borde inte ”diversifierade tjänster” rimligtvis återfinnas i separata avtal/rangordningar?

    Även om det finns stöd för en fördelningsnyckel i nya LOU så återstår det att se vad som kommer accepteras som ”objektiva villkor” för tilldelning.

    Förslag?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2015-11-29 kl. 16:48

      Tack för en intressant diskussion!

      Uppsala har prövat att kombinera rangordning med egen fördelning. Jag uppmärksammade i en nyhetsnotis i fjol höstas att det blev strid om saken: https://upphandling24.se/okej-att-kombinera-rangordning-med-egen-fordelning

      //Per, nyhetsredaktör på Inköpsrådet.se

  4. Johan Almesjö, Inköp Gävleborg skriver:
    2015-12-08 kl. 16:39

    Hej!
    Jag funderar över vilka affärer den lilla företagaren eg är intresserad av. Kanske är det inte främst långa ramavtal med krav på kontinuerlig leverans utan köp av enskilda uppdrag eller köp med relativt lågt värde. Alltså borde det vara direktupphandlingar som främst attraherar små företag.
    För att dessa ska vara möjliga att konkurrera om borde även köp under 505 tkr annonseras. Så sker i Gävleborg och upplevelsen av detta är bra. Underlagen är enkla och ledtiderna korta.
    Hör gärna av er så berättar jag mer om hur det går till och framförallt till er företagare, prenumerera på upphandlingar och svara, konkurrera och vinn dessa kontrakt för vi som köpare behöver er.
    Vi ses

    Svara
    1. Anders skriver:
      2015-12-09 kl. 11:47

      Du har givetvis rätt Johan och jag är övertygad om att ni är inne på rätt spår i Gävleborg.

      Fram tills idag tror jag att det, i huvudsak, funnits två ”problem” som gjort det svårare än nödvändigt för småföretag att delta.

      Det första är UM/UEs rädsla för att ”dela” kontrakt som eventuellt skulle kunna ses som kontrakt ”av samma slag” eller som ett ”kontinuerligt behov”. Dessa termer har felaktigt fått en alltför vid betydelse och användning. Jag tror att UM och UE av försiktighetsskäl många gånger hellre annonserar fyraåriga ramavtal istället för att teckna ett årsavtal, exempelvis genom en direktupphandling riktad mot mindre aktörer.

      Där med inte sagt att det kan finnas praktiska eller ekonomiska skäl att teckna fleråriga avtal genom t.ex. ett förenklat eller öppet förfarande. Det är dock viktigt att komma ihåg att bestämmelsen, angående kontrakt som regelbundet återkommer, tar sikte på avtal som upprättas under ett och samma verksamhetsår. Annars skulle 15 kapitel LOU sakna tillämpningsområde.

      Detta andra problemet då? Personligen hade jag gärna sätt att det fanns en annonseringsplikt redan vid några tusenlappar (är förmodligen ganska ensam om den åsikten) men så länge Sverige propsar på att primärprinciperna ska tillämpas med full kraft även på direktupphandlingar så är det en klart försvårande faktor.

      Avslutningsvis, tröskelvärdena, tidsgränserna, och direktupphandlingsgränsen finns där av en anledning. Direktupphandlingsunderlagen måste få vara enkla, ska inte ta upp alla eventualiteter, och måste få ge utrymme för koordineringsstrategier mellan parterna där avtalets innehåll endast till ringa del påverkas av sakkunskap och långt mer av förtroendet och tilliten mellan parterna.

      Ha det gott!

Lämna ett svar till Jakob Strömholm Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Föreslår förordning för direktupphandlingarFöreslår förordning för direktupphandlingar
Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober