Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Vi är helt off i löneläget”

Att hitta rätt personal till sin upphandlingsavdelning kan vara knivigt med den rådande bristen på upphandlare. Eric Lundström, upphandlingschef i Lycksele, har det ännu tuffare än de flesta när han ska locka kompetens till den avsides kommunen.

| 2018-02-15

− De gånger då vi hamnar i vakanta lägen får vi ofta ett bekymmer, och om någon rycker en person från oss har vi mycket svårare att rycka tillbaka den personen.

Lycksele kommun består av 12 292 invånare och ligger på 267:e plats av 290 kommuner när det gäller befolkningstäthet. När Eric Lundström rekryterar till upphandlingsenheten märker han att många är tveksamma till att bo så pass avsides, i en stad med relativt litet kulturellt utbud och med 13 mil till Umeå som närmsta större stad.

− Vi har inte lätt att attrahera de som är i början av karriären på grund av läget, samtidigt som vi har svårt att matcha lönekrav från seniora upphandlare. Den pågående högkonjunkturen märks av rejält och jämfört med löneläget i Mälardalen är vi helt off även om vi reallönemässigt står oss väldigt bra.

Eric Lundström ser att de ofta konkurrerar med inköpstjänster i privata sektorn och i de lägen då det står mellan Lycksele och Umeå väljer de flesta den större staden. För att locka personal till enheten får Eric Lundström tänka utanför boxen och erbjuda olika förmåner såsom möjligheten att jobba en stor del av tiden hemifrån eller på annat håll.

− Något vi övervägt är en särskild pensionsersättning där vi fonderar upp till 5000 i månaden som sedan faller ut på tjänstepensionen efter några år i tjänst, men när det testats av andra har det lett till att många i den redan befintliga personalen sagt upp sig för att låta sig anställas på nytt med den förmånen. Att erbjuda utbildning har också sina nackdelar eftersom många sedan går vidare med en spetskompetens och då har vi utbildat åt någon annan.

När någon säger upp sig och inte ersätts direkt leder det till att man hamnar på efterkälken i upphandlingar och i förarbete inför kommande upphandlingar. Blir detta alltför återkommande så tär det på personalen. Kommunens HR-enhet har satt upp riktlinjer för rekrytering och man använder sig mycket av sociala medier och annonserar på Blocket jobb, sin egen hemsida samt hos Arbetsförmedlingen.

− Jag tycker att det är rätt att hela kommunen syns på ett unisont sätt och i samma kanaler. Men vid förra rekryteringen funderade jag på andra kanaler när vi först inte fick in en enda kvalificerad ansökan efter en första annonsering. Det löste sig sedan men i framtiden kanske vi måste överväga att använda mer riktade kanaler om vi får problem.

För närvarande består enheten av Eric Lundström och två upphandlare, en med fokus på entreprenadupphandlingar och en som har hand om varor och övriga tjänster. Som upphandlare i Lycksele gäller det att vara generalist snarare än specialist och det ser Eric Lundström som en stor fördel med att arbeta i en liten kommun.

− Det finns inget bättre tillfälle att lära sig om en kommunorganisation för att du får vara med om allt – från ax till limpa. Du får vara med i mindre referensgrupper och verkligen komma ut i verksamheten och se hur allt går till. Du får också ta större ansvar än i de flesta större organisationer och bli en nyckelspelare i tyngre politiska sammanhang.

Läs mer: Karriär

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Vi är helt off i löneläget””

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-23 kl. 14:43

    Som erfaren upphandlare älskar jag att jobba på kommuner eftersom verksamheten är så varierande, stor och spännande. Vad kommuner som har problem med rekryteringen behöver göra är att våga satsa en krona för att vinna 100. Att rekrytera en duktig upphandlare och betala en marknadsmässig lön, som idag är relativt hög, betalar sig med råge. För att knyta kompetent folk till sin verksamhet om man nu inte lyckas få folk att flytta till ex. Lycksele är att tänka på anställning utanför ”boxen”. Kanske kan exempelvis distant offices som backas upp av en bra teknisk standard inom digitala mötesforum, videokonferens och liknande kan både locka och fungera. Möten på plats har inte så stor betydelse om man kan hitta andra former som fungerar lika bra. Då kan man i princip ha upphandlare lokaliserade var som helst i världen. Jag tycker det kan vara värt ett försök nu när den gamla traditionella metoden inte verkar fungerar. Istället för rekrytering kan man också knyta kompetenta upphandlingskonsulter till sin verksamhet, dock utan att ha krav på arbete på plats. Ett perfekt ramavtal på det området vore att anta ex. 3-5 företag som kan leverera kompetenta upphandlingskonsulter och därefter göra förnyade konkurrensutsättningar där man som företag får ange totalkostnad för det specifika uppdragets utförande inklusive samtliga kostnader som kan uppkomma under avtalstiden. Vad som också är väldigt viktigt är att, om man lyckats rekrytera duktiga upphandlare, göra allt för att behålla sin personal. Personal som inte trivs och känner att man får lön för mödan kommer inte att stanna. När det gäller rekrytering borde det bara vara fantasin som sätter gränserna :-).

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse