Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Vi är helt off i löneläget”

Att hitta rätt personal till sin upphandlingsavdelning kan vara knivigt med den rådande bristen på upphandlare. Eric Lundström, upphandlingschef i Lycksele, har det ännu tuffare än de flesta när han ska locka kompetens till den avsides kommunen.

| 2018-02-15

− De gånger då vi hamnar i vakanta lägen får vi ofta ett bekymmer, och om någon rycker en person från oss har vi mycket svårare att rycka tillbaka den personen.

Lycksele kommun består av 12 292 invånare och ligger på 267:e plats av 290 kommuner när det gäller befolkningstäthet. När Eric Lundström rekryterar till upphandlingsenheten märker han att många är tveksamma till att bo så pass avsides, i en stad med relativt litet kulturellt utbud och med 13 mil till Umeå som närmsta större stad.

− Vi har inte lätt att attrahera de som är i början av karriären på grund av läget, samtidigt som vi har svårt att matcha lönekrav från seniora upphandlare. Den pågående högkonjunkturen märks av rejält och jämfört med löneläget i Mälardalen är vi helt off även om vi reallönemässigt står oss väldigt bra.

Eric Lundström ser att de ofta konkurrerar med inköpstjänster i privata sektorn och i de lägen då det står mellan Lycksele och Umeå väljer de flesta den större staden. För att locka personal till enheten får Eric Lundström tänka utanför boxen och erbjuda olika förmåner såsom möjligheten att jobba en stor del av tiden hemifrån eller på annat håll.

− Något vi övervägt är en särskild pensionsersättning där vi fonderar upp till 5000 i månaden som sedan faller ut på tjänstepensionen efter några år i tjänst, men när det testats av andra har det lett till att många i den redan befintliga personalen sagt upp sig för att låta sig anställas på nytt med den förmånen. Att erbjuda utbildning har också sina nackdelar eftersom många sedan går vidare med en spetskompetens och då har vi utbildat åt någon annan.

När någon säger upp sig och inte ersätts direkt leder det till att man hamnar på efterkälken i upphandlingar och i förarbete inför kommande upphandlingar. Blir detta alltför återkommande så tär det på personalen. Kommunens HR-enhet har satt upp riktlinjer för rekrytering och man använder sig mycket av sociala medier och annonserar på Blocket jobb, sin egen hemsida samt hos Arbetsförmedlingen.

− Jag tycker att det är rätt att hela kommunen syns på ett unisont sätt och i samma kanaler. Men vid förra rekryteringen funderade jag på andra kanaler när vi först inte fick in en enda kvalificerad ansökan efter en första annonsering. Det löste sig sedan men i framtiden kanske vi måste överväga att använda mer riktade kanaler om vi får problem.

För närvarande består enheten av Eric Lundström och två upphandlare, en med fokus på entreprenadupphandlingar och en som har hand om varor och övriga tjänster. Som upphandlare i Lycksele gäller det att vara generalist snarare än specialist och det ser Eric Lundström som en stor fördel med att arbeta i en liten kommun.

− Det finns inget bättre tillfälle att lära sig om en kommunorganisation för att du får vara med om allt – från ax till limpa. Du får vara med i mindre referensgrupper och verkligen komma ut i verksamheten och se hur allt går till. Du får också ta större ansvar än i de flesta större organisationer och bli en nyckelspelare i tyngre politiska sammanhang.

Läs mer: Karriär

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Vi är helt off i löneläget””

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2018-02-23 kl. 14:43

    Som erfaren upphandlare älskar jag att jobba på kommuner eftersom verksamheten är så varierande, stor och spännande. Vad kommuner som har problem med rekryteringen behöver göra är att våga satsa en krona för att vinna 100. Att rekrytera en duktig upphandlare och betala en marknadsmässig lön, som idag är relativt hög, betalar sig med råge. För att knyta kompetent folk till sin verksamhet om man nu inte lyckas få folk att flytta till ex. Lycksele är att tänka på anställning utanför ”boxen”. Kanske kan exempelvis distant offices som backas upp av en bra teknisk standard inom digitala mötesforum, videokonferens och liknande kan både locka och fungera. Möten på plats har inte så stor betydelse om man kan hitta andra former som fungerar lika bra. Då kan man i princip ha upphandlare lokaliserade var som helst i världen. Jag tycker det kan vara värt ett försök nu när den gamla traditionella metoden inte verkar fungerar. Istället för rekrytering kan man också knyta kompetenta upphandlingskonsulter till sin verksamhet, dock utan att ha krav på arbete på plats. Ett perfekt ramavtal på det området vore att anta ex. 3-5 företag som kan leverera kompetenta upphandlingskonsulter och därefter göra förnyade konkurrensutsättningar där man som företag får ange totalkostnad för det specifika uppdragets utförande inklusive samtliga kostnader som kan uppkomma under avtalstiden. Vad som också är väldigt viktigt är att, om man lyckats rekrytera duktiga upphandlare, göra allt för att behålla sin personal. Personal som inte trivs och känner att man får lön för mödan kommer inte att stanna. När det gäller rekrytering borde det bara vara fantasin som sätter gränserna :-).

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025