Upphandlare- entreprenad, varor och tjänster

Om arbetsplatsen

Det händer mycket i Skellefteå och kommunen växer sig allt större. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen. I denna händelserika tid med stora affärer och möjligheter att göra skillnad har det knappast varit mer spännande att arbeta som upphandlare på Skellefteå kommun. Vi på Inköpsenheten verkar för att kommunen ska nyttja konkurrensmöjligheter samt behandla anbud och leverantörer professionellt. Vi söker nu två upphandlare inom områdena entreprenad samt varor och tjänster som vill ha en betydelsefull roll i kommunens infrastruktur och investeringsprojekt. Inköpsenheten har det övergripande ansvaret för kommunens upphandlingar och inköpsfrågor. Kommunens inköp av varor, tjänster och entreprenader spänner över ett brett register och uppgår till cirka 1,8 miljarder kronor per år. Vi ansvarar för att göra affärer för kommunens alla verksamheter med god totalekonomi för hela kommunkoncernen. Som upphandlare är du direkt underställd inköpschef och ingår i ett team med åtta upphandlare. Vi arbetar i den aktivitetsbaserade delen av stadshuset, men du kommer även ha möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter. Vill du bli en del av ett team som har riktigt kul på jobbet? Tveka inte att skicka in din ansökan!

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna erbjuder stor variation och är olika beroende på vilket område du är intresserad av att arbeta inom. Gemensamma arbetsuppgifter för de olika områdena är avtalsuppföljning och E-handel. En stor del av arbetet utgörs av att arbeta självständigt med upphandlingar i projektform i samarbete med en referensgrupp av beställare på förvaltningarna. Givetvis finns ett stort stöd från inköpsenhetens medarbetare att lyfta frågor och funderingar för att upphandlingarna ska uppfylla kommunens framtida behov. Inom entreprenad ingår att genomföra förvaltningsövergripande entreprenadupphandlingar samt ett urval av varu- och tjänsteupphandlingar inom skilda områden samt att kvalitetssäkra förvaltningsspecifika upphandlingar. Du kommer att få ansvar för ett antal upphandlingsområden där entreprenader är den huvudsakliga. I området för varor och tjänster genomför du förvaltningsövergripande varu- och tjänsteupphandlingar samt kvalitetssäkrar förvaltningsspecifika upphandlingar. Du kommer att få ansvar för ett antal upphandlingsområden där upphandling av varor och tjänster ingår utifrån våra förvaltningars behov. Det kan handla om exempelvis varukorgar, enskilda varor, konsulter och IT.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant utbildning för uppdraget, alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av inköps- och upphandlingsarbete inom antingen entreprenad, varor och tjänster eller IT. Det är meriterande om du har kunskaper om lagen om offentlig handling. För tjänsten inom entreprenad ser vi även gärna att du har erfarenhet som projektledare inom bygg alternativt anläggning samt har god kunskap om bygg- och anläggningsbranschens allmänna bestämmelser. Som upphandlare driver du självständigt ditt arbete framåt samt planerar de processer du ansvarar för och stöter du på utmaningar möter du dessa med ett leende på läpparna. På inköpsenheten arbetar vi mot att stötta upp och hjälpa till i varandras processer vid behov. Det är därför viktigt att du har lätt för att samarbeta och upprätthålla goda relationer. Förutsättningarna kan snabbt ändras och du behöver därför ha förmåga att ställa om och ändra i din planering. Det krävs att du är systematisk och välorganiserad samt har förmågan att analysera och lösa komplicerade problem. För denna tjänst behöver du vara duktig att kommunicera och göra dig förstådd på svenska i både tal och skrift. Urval och intervjuer sker löpande. Tveka därför inte att skicka in din ansökan!

Anställningen

Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Antal tjänster: 2
 

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum: 2022-01-09
Referensnummer: A1070469/2021
 
 

Kontakt

Anders Blom, Inköpschef, 0910-73 50 00
Isabella Lockner, Rekryteringskonsult, 0910-73 50 00
 

Fackliga företrädare

Helena Fahlgren, Vision, 0910-73 50 00
 

Övrig information

Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT. Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/ Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.


Kontakt

Anders Blom
Inköpschef
0910-73 50 00
Isabella Lockner
Rekryteringskonsult
0910-73 50 00

Fackliga företrädare

Helena Fahlgren
Vision
0910-73 50 00