Ett samtal till 1177, eller en kik på webbplatsen 1177.se, är ofta det första steget i vårdkedjan. Det är dessa tjänster som hälso- och sjukvårdsstyrelsen i Västra Götalandsregionen nu vill modernisera.
Martin Andreasson, ledamot i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, påpekar att den tekniska utvecklingen har medfört att kommunikationsmöjligheterna idag är helt andra än för bara tio år sedan.
– Bilder, video och andra typer av informationsöverföring borde därför vara naturliga kommunikationsmedel att använda också i vården.
Med hjälp av modern teknik finns idag goda digitala stöd för att hålla ordning i komplicerade processer och vårdförlopp. Förhoppningen är också att minska trycket på akutmottagningarna.
– Därför tar vi nu ett initiativ för att modernisera rådgivningsdelen av 1177, fortsätter Martin Andreasson.
Innovationsupphandling innebär att en tjänst som inte finns på marknaden utvecklas för att uppfylla en beställares önskemål.
– Genom innovationsupphandlingen vill vi nyttja innovativa lösningar och skapa bättre tjänster och samhällsservice till våra regioninvånare, avslutar Martin Andreasson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer