Mellan åren 2010 och 2016 har fyrtio företag som verkar inom dansk hemtjänst gått i konkurs. För att inte äldre ska komma i kläm i onödan tar regeringen en rad initiativ.
Innovationsminister Sophie Løhde poängterar att det i första rummet handlar om att förebygga konkurser. Rent praktiskt ska brukarna också hållas skadeslösa genom nya regler:
– Vi kommer att göra det obligatoriskt för kommunerna att höja beredskapen och utarbeta planer för hur verksamheten ska kunna fortsätta om privata entreprenörer får problem.
Äldreministern Thyra Frank slår fast att många äldre uppskattar att själva kunna välja hemtjänstutförare:
– Men det måste såklart vara ett tryggt val.
Företagskonkurserna innebär inte bara otrygghet för dem som behöver hjälp. De ställer också till det för kommunerna som snabbt behöver ta över verksamheten i egen regi alternativt hitta nya entreprenörer.
De danska kommunerna förpliktas inte bara att skapa beredskapsplaner, något som långt från alla idag har. Regeringen pekar också på vikten av att årligen se över ersättningsnivåerna.
Av upphandlarna krävs förbättrad och mer systematisk uppföljning. Skärpt leverantörsstyrning bidrar enligt regeringen bidra till att snabbare än idag fånga upp signaler om att leverantörer har bekymmer.
Då det visar sig att kommunernas kunskaper om verksamhetsöverlåtelser vid konkurs brister ges Arbetsmarknadsdepartementet i uppdrag att vägleda. På de privata entreprenörerna kommer krav på bankgaranti att ställas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer