Upphandlingsmyndigheten erbjuder en rad praktiska vägledningar för upphandlare. Den senaste rör upphandling av verksamheter för barn och ungdomar samt vuxna med funktionsnedsättning.
Vägledningen fokuserar särskilt på vad kommuner bör tänka på när de ställer krav i upphandlingen. Ann-Christin Nykvist, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten, säger att målsättningen är att erbjuda ett praktiskt stöd som kommer till nytta:
– Att upphandla vård och omsorg är en stor utmaning för att kunna säkerställa välfärdstjänsterna i kommunernas verksamhet.
I vägledningen finns information om vad kommunen bör tänka på när förfrågningsunderlaget utformas. Det står också om vilka krav det går att ställa på leverantören i kvalificeringsfasen och vilka krav som kan ställas på tjänsten som ska utföras.
– Du får förslag på hur definition av tjänst, omfattning och målgrupp kan utformas och hur kvalitetskrav kan ställas i förfrågningsunderlagets kravspecifikation, berättar Elisabeth Åkrantz som har varit ansvarig för att ta fram vägledningen.
Vägledningen har tagits fram i samråd med representanter för flera myndigheter och branschorganisationer. Det har också funnits en referensgrupp bestående av deltagare från ett flertal handikapporganisationer samt en pilotgrupp bestående av tjänstemän från ett antal kommuner.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer