Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Det offentliga Sverige har varit naivt när det kommer till licensavtal

Är det offentliga Sverige under attack från leverantörer som fått kommuner och myndigheter att ingå krångliga avtal? Nej, menar Therese Klaar, det är rätt beställarkompetens som saknats.

För ett tag sedan lyssnade jag på en föreläsning som hölls av en IT-konsult som menade att det offentliga Sverige är under attack. Attacken består i att företagen från vilka vi köper våra licenser nu har börjat följa upp att kommuner och myndigheter faktiskt följer de avtal man ingått och att licenserna används korrekt. En del organisationer har redan fått betala avskräckande summor för att man använt diverse licenser på ett sätt som strider mot avtalen. Jag var tvungen att invända att det är ganska naturligt att våra leverantörer kontrollerar att vi följer de avtal vi ingår, på samma sätt som vi kontrollerar våra leverantörer.

Rätt beställarkompetens saknas

Dragningen fortsatte på linjen att det offentliga Sverige har blivit insnärjt i dessa leverantörers nät av svåra avtal och lömska upplägg. Återigen var jag tvungen att invända. Hör det inte också till saken att det offentliga Sverige varit ganska naiva när man gått in i många av de här avtalen och att man inte riktigt haft den beställarkompetens som man borde ha.

Jag funderade vidare på det här när jag gick därifrån. Visst, alla har vi klickat på den där acceptknappen vid datorn hemma utan att läsa allt det finstilta. Problemet är ju när det offentliga Sverige som i alla fall på papperet är bestyckat med IT-avdelningar som vuxit rejält de senaste åren kollektivt klickat på acceptknappen och hoppats på det bästa. Det finns såklart många förklaringar till det här.

Såväl IT-avdelning som upphandlingsavdelning kommer in i bilden först när det redan är försent

På många håll är glipan mellan upphandlingsavdelningarna och IT-avdelningarna fortfarande för stor. Därmed finns inte den kombination av kunskap om tekniken och juridiken som behövs för att få till bra avtal. Styrningen av slutanvändarna är ofta inte heller tillräcklig vilket innebär att såväl IT-avdelning som upphandlingsavdelning kommer in i bilden först när det redan är försent.

Premierar tydliga licensvillkor

Något mycket intressant som jag dock tog med mig ifrån den där föreläsningen var att jag fick kännedom om Campaign for Clear Licensing som är en oberoende, ideell kampanjorganisation som arbetar för tydligare licensvillkor och en bättre fungerande marknad. De vill på ett konstruktivt och positivt sätt arbeta för att tydliga licensvillkor ska premieras och att relationen mellan köpare och säljare ska förbättras. Deras manifest går att läsa på clearlicensing.org.

Jag tycker att det här är ett jättebra initiativ eftersom det kan spara tid och resurser och få inköpen av licenser att flyta smidigare. Men alldeles oavsett goda initiativ som det här, så behöver offentlig sektor hitta sätt att bli bättre och i vissa fall tuffare beställare.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025