Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kartell som grund för uteslutning

Hur säkert måste en kartell bevisas för att leverantören ska få uteslutas? Carl Bokwall och Helena Selander reder ut begreppen och de nya regler kring leverantörer som ingått konkurrensbegränsande samarbeten.

Genom de nya upphandlingsdirektiven införs en bestämmelse som uttryckligen anger att upphandlande myndigheter får utesluta anbudsgivare om det finns tillräckligt sannolika indikationer på att anbudsgivaren ingått överenskommelser med andra leverantörer i syfte att snedvrida konkurrensen (se artikel 57 punkten 4 d) i direktiv 2014/24). Regeln har tillkommit för att understryka att upphandlande myndigheter inte ska behöva ingå affärsrelationer med oseriösa företag. Enligt sin lydelse omfattar regeln endast konkurrensbegränsande överenskommelser med andra företag och alltså inte överträdelse av konkurrenslagens andra förbud mot ensidigt missbruk av en dominerande ställning. Bestämmelsen ska enligt regeringen införas i den lydelse som följer av direktivet. Lagrådet har inte haft några synpunkter (i alla fall inte på just den punkten).

Bestämmelsen väcker dock några frågor, bland annat vad som kan tänkas utgöra tillräckligt sannolika indikationer.

Hur tillförlitliga måste bevisen vara?

Dagens regler om frivillig uteslutning på grund av allvarligt fel i yrkesutövningen (10 kap. 2 § 4 punkten LOU) omfattar situationen att leverantören deltagit i ett konkurrensbegränsande samarbete. I lagen anges beviskravet att detta ska vara ”visat”, vilket är ett oklart beviskrav. Högsta förvaltningsdomstolen har i ett avgörande (HFD 2013 ref. 61) angett att beviskravet ska vara ”sannolikt”, det vill säga att den upphandlande myndigheten ska göra sannolikt att ett allvarligt fel i yrkesutövningen föreligger. När något ska göras sannolikt ska det kunna påvisas med ungefär 75 procents tillförlitlighet, det vill säga att kravet är högre än att ”göra antagligt” (cirka 25 procent) eller ”övervägande skäl” (strax över 50 procent).

Den nya regeln verkar alltså harmoniera med HFD:s syn på nu gällande beviskrav, det vill säga att det ska föreligga sannolika skäl för påståendet att anbudsgivaren medverkat i ett otillåtet konkurrensbegränsande samarbete.

”Gryningsräd” räcker inte

Vid ett antal tillfällen har vi i olika sammanhang noterat uppfattningen att det skulle vara en tillräckligt sannolik indikation på kartellssamverkan att ett företag utsatts för en så kallad gryningsräd av Konkurrensverket. Den uppfattningen delar vi inte av följande skäl.

Beviskravet för en gryningsräd är långt lägre än beviskravet för uteslutning av en anbudsgivare

För att Konkurrensverket ska få utföra en gryningsräd hos ett företag krävs enligt konkurrenslagen att det finns anledning att anta att en överträdelse av konkurrensreglerna har ägt rum. Anledning att anta, eller göra något antagligt är ett mycket lågt ställt beviskrav. Beviskravet för en gryningsräd är således långt lägre än beviskravet för uteslutning av en anbudsgivare på grund av kartellsamverkan. Oss veterligen har Stockholms tingsrätt hittills inte förvägrat Konkurrensverket att genomföra en gryningsräd och i flera fall när Konkurrensverket gjort en gryningsräd har ärendet senare lagts ner utan åtgärd eller Konkurrensverket har förlorat i domstol. En gryningsräd är en ofta initial åtgärd som syftar till att säkra eventuell bevisning och ligger således tidigt i utredningen. Det är först efter ofta flera månaders utredning som det mera säkert kan avgöras om en överträdelse av konkurrensreglerna kan ha ägt rum.

Att sätta likhetstecken mellan gryningsräd och uteslutning på grund av kartellsamverkan vore därför att göra det för enkelt för sig och är inte proportionerligt.

Inga undantag för samarbetsvilja

En annan fråga som också lyftes av Konkurrensverket under remissarbetet är om ett företag som ansökt om så kallad eftergift hos Konkurrensverket och alltså samarbetar fullt ut med Konkurrensverket ska fredas från uteslutning. Regeringen vill inte göra något särskilt undantag för sådana företag utan hänvisar till den proportionalitetsbedömning som den upphandlande myndigheten måste göra.

Detta är klokt tycker vi, dels eftersom det understryker kravet på den upphandlande myndigheten att bedöma proportionaliteten i sin åtgärd, dels för att den omständigheten att ett företag ansökt om eftergift och samarbetar med Konkurrensverket inte i sig bör medföra att företaget ska få delta i offentliga upphandlingar. Detta bör bedömas inom ramen för proportionalitetsbedömningen där hänsyn även tas till hur allvarlig överträdelsen är, om det är fråga om upprepade överträdelser, omfattningen av företagets inblandning samt vilka åtgärder företaget vidtagit för att överträdelse av konkurrenslagen inte ska ske igen (så kallad self cleaning).

Leverantören ska få yttra sig

Proportionalitetsbedömningen görs efter att den upphandlande myndigheten först gett leverantören möjlighet att förklara varför det saknas skäl för uteslutning. En leverantör ska därför ges en möjlighet att yttra sig om detta i upphandlingen före en eventuell uteslutning oavsett hur säkra indikationer det finns på att anbudsgivaren har ingått förbjudna konkurrensbegränsade överenskommelser, det vill säga även i fall där detta konstaterats genom en lagakraftvunnen dom.

 

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025