Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Håll grossisten i kort koppel”

Det är inte så enkelt som att upphand­laren är god och den stora livsmedels­grossisten är ond. Linda Bjarle, som arbetat på båda sidor av förhand­lings­bordet, konstaterar att leverantören inte är en fiende utan en samarbetspartner – som med fördel hålls i kort koppel.

Min kunskap om en offentlig organisation var, om inte obefintlig, så mycket liten när jag efter sju år lämnade den privata sfären för att börja arbeta inom Helsingborgs stad. Jag var helt och fullt danad och formad av mitt arbete hos en stor livsmedelsgrossist.

Åren hos dem var för mig en otroligt nyttig utbildning i hur offentlig upphandling fungerar hos en leverantör. För den erfarenheten kommer jag att vara evigt tacksam.

Som anbudsanalytiker hos en grossist tog arbetet med överprövningar upp en stor del av min tid. Det var mycket fokus på att analysera konkurrentens anbud och hitta sådant som skulle kunna överprövas.

Minsta lilla gram på en fiskfilé skulle stämma överrens med vad kommunen hade efterfrågat. Om inte kontaktades advokaterna som gjorde sig redo för strid!

Lyckligtvis har överprövningens vindar vänt och livsmedelsgrossisterna har tagit sitt förnuft till fånga. Trenden på antalet överprövningar av livsmedelsupphandlingar pekar idag neråt.

Bilden av en livsmedelsgrossist som god var alltså allt som fanns i mina tankar när jag i september 2012 satte min första fot in i den kommunala världen som livsmedelscontroller på Helsingborgs stad. Ganska snabbt blev jag varse om att hur ensam jag var om tanken på grossisten som god.

Jag fick snabbt höra att grossisten var den ”onda sidan”. De var en ”drake” som skulle bekämpas.

När den upphandling som jag lagt ner hela min själ i blev överprövad av ”den onda sidan” i juli 2013 så var även jag nära att ge upp mina tidigare tankar om godhet. Lyckligtvis vann vi överprövningen och implementeringen av en ny grossist ut till stadens runt 200 enheter kunde börja. Segern var vår!

Om jag ska ge ett råd till er som håller på med livsmedelsupphandlingar så är det att redan från början visa att ni menar allvar med de krav ni ställt i upphandlingen. Det är i ett tidigt stadium av ett avtal som ni lägger grunden för ert fleråriga förhållande. För ett förhållande är just vad jag menar att det är.

Leverantören är inte er fiende utan er samarbetspartner. God kommunikation, tydlighet och respekt är viktiga delar i ett samarbete. Ni måste ha tid och ork att följa upp kraven som är viktiga för er kommun.

Ni ska få den kvalité ni efterfrågat, det pris ni har kommit överrens om och de produkter som avtalats och godkänts. Följer ni inte upp kraven så är risken att leverantören tror att ni inte har koll och att de kan göra lite som de vill.

Samarbete är ingen enkel sak att ställa krav på i en upphandling, då det mer beror på parternas goda vilja. Däremot är det viktigt att redan i förfrågningsunderlaget beskriva formen för hur samarbetet och uppföljningen av kraven ska se ut. Just detta är en viktig del i ett förfrågningsunderlag – ändå glöms denna detalj ofta bort till fördel för alla krav som går att mäta i siffror och diagram.

Se inte leverantören som ”den onda sidan”. Se dem istället som en hund som kanske mår bäst av att gå i kort koppel.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist