Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Därför finns LUF

Varför finns LUF? Varför behövs det speciella upphandlingslagar för dem som är verksamma inom vatten- och energiförsörjning? Joakim Lavér svarar på läsarfrågor.

Fråga: Varför finns LUF och varför är reglerna friare i LUF än i LOU? Vad är det som är speciellt med upphandlingar inom områdena transport, vatten, energi och postbefordran?

Joakim Lavér svarar: LUF ska tillämpas för upphandling inom de så kallade försörjningssektorerna som utgörs av vatten-, energi-, transport- och posttjänstområdena. Verksamheter på dessa områden har en stark koppling till den samhälleliga infrastrukturen, som dricksvattenförsörjning och drift av ett nät i samband med produktion av el. Dessa verksamheter förutsätter ofta att utövaren tilldelats en särskild rätt göra så och det förekommer även att organ har en ensamrätt att leverera, tillhandahålla eller driva nät inom dessa områden. De marknader som försörjningssektorerna omfattar kännetecknas således av monopol eller oligopol och avsaknad av fri konkurrens.

Just avsaknaden av fri konkurrens har varit ett skäl till varför EU-lagstiftaren har valt att reglera upphandling inom försörjningssektorerna (skäl 3 i direktiv 2004/17/EG). Ett annat skäl är, enligt EU-lagstiftaren, att nationella myndigheter kan ha inflytande över ett organ som bedriver en försörjningsverksamhet på olika sätt, bland annat genom att de är delägare i organet eller ingår organets förvaltnings-, lednings- eller övervakningsorgan (skäl 2 i direktiv 2004/17/EG). Traditionellt sett har många verksamheter inom försörjningssektorn tidigare bedrivits inom ramen för statliga monopol.

Den mer fria regleringen av upphandling inom försörjningssektorerna är främst en följd av de politiska kompromisser som gjordes i samband med EU-lagstiftarens införande av reglerna om upphandling på området. Flera medlemsstater var skeptiska till att upphandlingsregelverket över huvud taget skulle omfatta dessa verksamheter. För att få till en reglering av upphandling inom försörjningssektorerna krävdes det ett mer generöst och flexibelt regelverk jämfört med den klassiska sektorn som omfattas av LOU.

Joakim Lavér - få din fråga besvarad
Skickar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Nytt från Upphandling24

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud