Att tolka och förstå konsekvenserna av ny rättspraxis är inte enkelt. Omvärldsläget ställer dessutom nya krav på gammal lagstiftning. Praxisdagen reder ut begreppen och ger konkreta råd för hur du kan tänka i din yrkesvardag. Konferensen arrangeras även i Göteborg, du kan läsa mer om den här.
Under dagen får du veta mer om:
- Framtidens trender och tendenser
- Ändringar av avtal – en nödvändighet
- Vad som gäller kring otillåtet anbudssamverkan
- Ny praxis kring ÄTA – påverkar mer än entreprenader
PRAKTISK INFORMATION
Datum: 5 november 2024
Plats: Bygget, Norrlandsgatan 11, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.30 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.
Pris: 4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 5 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.
Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PROGRAM

9.30 Välkomna!
Välkomna till en spännande dag!
Eva Selin, moderator och programansvarig, Inköpsrådet

Trender och tendenser för framtiden
Utifrån det senaste årets domar gällande målstatistik och upphandlingsrätt tar vi del av tankar kring nuläge och vad det kan innebära för den närmsta framtiden inom upphandlingssverige. Vi funderar också över hur Konkurrensverkets utökade befogenheter kan komma att påverka vardagen för upphandlande myndigheter och enheter.
Anna Ulfsdotter, advokat, Ulfsdotter Law Foto: Magnus Skoglöf

Nya sätt att förstå påtalandeskyldigheten
Sedan skyldigheten för leverantörer att påtala fel och brister i upphandlingsunderlag infördes för två år sedan har olika kammarrätter kommit med ett flertal avgöranden som rör innebörd och omfattning. Vissa domar är motstridiga vilket gör det svårt att veta vad som egentligen gäller. Ta del av analyser och möjliga svar på frågan hur upphandlande myndigheter och leverantörer bör agera.
Hanna Lundqvist, advokat, Advokatfirman Lindahl
10.50 Kaffepaus
12.30 Lunch
14.40 Kaffepaus

Hållbara krav, idag och för framtiden
Skärpta krav med regler kring social, miljömässig och styrningsrelaterad hållbarhet får allt större betydelse i offentliga upphandlingar. Det handlar om krav på hållbarhetsrapportering men också om större förväntningar överlag på hållbara initiativ. Ta del av vad du som upphandlande myndighet kan tänka på för att ställa relevanta hållbarhetskrav inom ramen för såväl upphandlingsregelverket som ESG, Environmental, Sustainability and Governance.
Hanna Trygg, advokat, CMS Wistrand Advokatbyrå
16.30 Dagen avslutas med mingel till kl. 17.30.
Programmet uppdateras löpande.
PRAKTISK INFORMATION
Datum: 5 november 2024
Plats: Bygget, Norrlandsgatan 11, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.30 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.
Pris: 4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 5 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.
Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se
Våra bokningsvillkor hittar du här.