Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm

Välkommen till en effektiv heldag med senaste rättspraxis inom upphandling. Konferensen arrangeras även i Göteborg.

Boka din plats
Se program

Rättspraxis inom offentlig upphandling förändras kontinuerligt och det är inte helt enkelt att förstå konsekvenserna. På Praxisdagen reder kunniga jurister ut hur de senaste domarna inom upphandling ska tolkas och vad det får för konkret inverkan i vardagsarbetet för upphandlande myndighet och leverantör. Konferensen arrangeras även i Göteborg, du kan läsa mer om den här. 

00Dagar
00Timmar
00Minuter
00Sekunder

Under dagen får du veta mer om:

  • Framtidens trender och tendenser
  • Hur du formulerar tekniska krav utan att begränsa konkurrensen
  • Myndigheters möjligheter att förhålla sig till upphandling i en förändrad omvärld
  • Hur du ställer krav för att säkerställa tillräcklig ekonomisk kapacitet

PRAKTISK INFORMATION

Datum: 4 november 2025
Plats: Bygget, Norrlandsgatan 11, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.30 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.

Pris:  4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 4 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Våra bokningsvillkor hittar du här.


PROGRAM

9.30 Välkomna!
Välkomna till en spännande dag!
Sara Andersson Marmnäs, moderator och programansvarig, Inköpsrådet

Trender och tendenser för framtiden
Vad kan vi dra för slutsatser av det senaste årets domar och målstatistik gällande upphandlingsrätt? Vilka juridiska trender kan vi se? Och vad kan det innebära framöver för Sveriges offentliga affärer?
Anna Ulfsdotter, advokat, Ulfsdotter Law. Foto: Magnus Skoglöf

Intern upphandling – då får du tillämpa undantaget
Det är vanligt förekommande att upphandlande myndigheter tillämpar undantaget för intern upphandling när de gör inköp från hel- eller delägda bolag – men när är det egentligen okej att använda sig av det? Rättspraxis går isär – för ett par år sedan kom en dom från kammarrätten i Göteborg som menade att ett kommunalt bostadsbolag inte fick använda sig av undantaget eftersom man verkade på en konkurrensutsatt marknad. Förra året konstaterade Kammarrätten i Stockholm tvärtemot när det gällde ett antal kommuners inköp av avfallstjänster från ett delägt kommunalt bolag. Nu ska frågan prövas av både Högsta förvaltningsdomstolen och EU-domstolen. Vi reder ut vad som gäller.
Henrik Seeliger, advokat, Advokatfirman Lindahl

10.50 Kaffepaus

Reserverad upphandling för idéburna organisationer – ett brott mot EU-rätten?
Sedan 2023 är det möjligt att reservera vissa upphandlingar för idéburna organisationer. Kommersiella vårdbolag som utestängs från sådana upphandlingar har dock tagit strid mot de nya reglerna och anser att de strider mot EU-rätten. Men vad säger rättspraxis i Sverige och EU? Har svenska lagstiftare tagit ett felsteg? Philip Thorell från Snellman advokatbyrå analyserar de senaste domsluten och upphandlande myndigheters möjlighet att reservera kontrakt för idéburna organisationer.
Philip Thorell, advokat, Snellman Advokatbyrå

Så ställer du krav för att säkerställa ekonomisk kapacitet
Hur säkerställer du att dina leverantörer har tillräcklig ekonomisk kapacitet för att de ska kunna fullgöra sina avtalsförpliktelser? I tider av ekonomisk osäkerhet, lågkonjunktur och ökat antal konkurser ökar vikten av att ställa genomtänkta och ändamålsenliga krav på anbudsgivares ekonomiska och finansiella ställning. Under denna presentation får du konkreta verktyg för hur sådana krav kan utformas på ett proportionerligt och ändamålsenligt sätt – i linje med aktuell rättspraxis.
Hanna Trygg, advokat, CMS Wistrand Advokatbyrå
Emelie Baniameri, biträdande jurist, CMS Wistrand Advokatbyr
å

12.30 Lunch

När tekniska krav blir konkurrensbegränsande
När får du som offentlig upphandlare ställa krav på ett visst material? Och när riskerar det att utgöra en konkurrensbegränsning? Det har EU-domstolen nyligen prövat i ett mål där en myndighet hade ställt krav på avloppsrör av betong och stengods. Christian Nilsson och Sara Öwall från Foyen Advokatfirma går igenom regelverket avseende tekniska krav och belyser några kritiska aspekter. Du får bland annat svar på när specificering av material riskerar leda till en otillåten favorisering eller exkludering av leverantörer, och under vilka strikta omständigheter en upphandlande myndighet kan frångå tillägget ”eller likvärdigt” vid hänvisningar.
Christian Nilsson och Sara Öwall, advokater, Foyen Advokatfirma

14.40 Kaffepaus

EU:s nya protektionism – vad gäller för leverantörer och varor från tredjeland?
De senaste åren har EU skiftat fokus från ren frihandel till att istället vilja premiera europeiska leverantörer. Ny rättspraxis från EU-domstolen visar också att leverantörer från vissa länder utanför EU inte ens har samma rättigheter som europeiska leverantörer. Olle Lindberg och Albin Nyrén resonerar kring vad dessa domar innebär i praktiken för dig som arbetar med offentlig upphandling, och hur myndigheter kan förhålla sig till upphandling i en förändrad omvärld.
Olle Lindberg och Albin Nyrén, advokater, Advokatfirman Kahn Pedersen

16.30 Dagen avslutas med mingel till kl. 17.30

Programmet uppdateras löpande.


PRAKTISK INFORMATION

Datum: 4 november 2025
Plats: Bygget, Norrlandsgatan 11, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.30 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.

Pris:  4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms 
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 4 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Våra bokningsvillkor hittar du här.


SAMARBETSPARTNER

Boka din plats här!

251104 Anmälan Praxisdagen Stockholm
Önskar deltaga på: *

Finns organisationen i listan nedan har vi alla uppgifter för att skicka en e-faktura. Saknas den i listan? Växla knappen nedan till Nej.

Finns organisationen i listan nedan?
Kreditkortstransaktionerna hanteras via Stripe. Dina kreditkortsuppgifter lagras inte av Upphandling24. Överföringen är krypterad.
Sending