Akademiska sjukhuset
InsAkademiska sjukhuset drabbades hårt. Foto: Sten-Åke Stenberg.

”Kaoset kunde ha blivit ännu värre”

Bristfällig artikelinformation, ostandardiserade inleveranser och många akutleveranser. Det är enligt Apotekstjänst några av anledningarna till att sjukhus i fem regioner under hösten haft problem med materialförsörjningen.

Apotekstjänst värjer sig mot att det endast är företagets fel att logistikuppdraget för fem mellansvenska regioner inleddes så katastrofalt. I och med att sjukhusen inte fick tillräckligt med sjukvårdsmaterial ställdes planerade operationer in samtidigt som materialbristen kostade tusentals timmar i extraarbete inom vården.

Varuförsörjningen, som upphandlat logistiktjänsten på regionernas uppdrag, har tillsatt en granskning av hela processen för att lära inför framtiden. Trots att den utredningen inte väntas vara klar förrän om ett halvår har Apotekstjänst redan publicerat sina slutsatser.

Att den nya leverantören inte klarade av starten är enligt företaget en alltför enkel analys. När man nu väljer nu att redogöra för hur man ser på vad som hände är förhoppningen att i framtiden undvika denna typ av situationer.

Apotekstjänst har tidigare förklarat sina stora leveransproblem under hösten med att artikelinformationen från upphandlande myndighet har varit dålig. Den kritiken mot Varuförsörjningen kvarstår.

Bolaget ser det som avgörande att den information som tillhandahålls är korrekt och aktuell. Den matas in Apotekstjänsts IT-system och styr hanteringen av produkterna.

Det är Varuförsörjningen som upphandlat de produkter som Apotekstjänst ska distribuera. Bolagets skriver att förväntningen om att leveranserna skulle ske enligt ”branschpraxis” kom på skam. Eftersom man inte var avtalspartner har man svårt att få bort bland- och engångspallar som kom till godsmottagningen.

Enligt analysen bidrog även rutinerna kring övertagandet av uppdraget till kaoset. Sjukhusen slutade lite väl tidigt att beställa från gamla leverantören.

Apotekstjänst berömmer sig för att under en kort period ha akutlevererat nästan en miljon artiklar. Man menar att problemen skulle kunna ha blivit större än vad de faktiskt blev:

– Vi vill påstå att vi har levererat mer än vad som hade kunnat krävas av oss givet de förutsättningar vi fick. Tack vare detta har vi lyckats undvika vad som hade kunnat bli en långt mycket värre situation för vården.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *