”Sluta skyll på upphandlingen”

DEBATT Vi hör ofta att det var fel på ”upphandlingen” när en affär har visat sig vara dålig, eller när kontrakterade konsulter eller nyförvärvade system inte lever upp till behoven. Upphandling är bara verktyget. Felet ligger någon annanstans, skriver Kamrul Islam i en debattartikel.

IKEA

Upphandling är inte en organisation, kompetens eller regelverk. Upphandling är ett verktyg precis som en hammare. Hantverkare kan slå sönder hus, möbler och fordon med en hammare. De kan också bygga hus, möbler och fordon. Hur hammaren används och till vilken nytta beror helt och hållet på hantverkaren och dess uppdrag. Hammaren som ett verktyg har inget att säga till om eller påverka.

Upphandling är ett verktyg som måste nyttjas rätt. Upphandling måste formas, slipas, trimmas, anpassas efter behoven. Skickliga ”hantverkare” som beställare, kravställare, beslutsfattare, upphandlare, förvaltare och förstås konsulter, programmerare och tillverkare avgör hur verktyget upphandling ska nyttjas. Precis som en hantverkare som ibland använder hammaren för att bygga ett hus och i andra sammanhang använder samma hammare för att riva ett hus.

Har du hört talas om att ”det var fel på hammaren” när ett hus har rasat kort efter att det byggdes, när en soffa har gått sönder några dagar efter inköpet eller när en ny bil har stannat på vägen utan förvarning?

Så sluta skylla på verktyget ”upphandling” när målet inte uppfylls. Försök hitta orsaker istället hos yrkesfolk som använder verktyget fel. Det är aldrig fel på verktyget upphandling utan felet ligger på människorna bakom verktyget (beslutsfattare, chefer, beställare, kravställare, upphandlare, avtalsägare eller förvaltare).

Offentlig upphandling är enligt Wikipedia ”en process”. En process är en kedja som består av länkar. I kedjan finns beslutsfattare, kravställare, förvaltare, upphandlare med flera. En av länkarna kan ensam sänka hela processen. Verktyget ”upphandling” är aldrig den svagaste länken.  

Kamrul Islam
Senior konsult, Sentensia. Tidigare upphandlingschef på Sveriges Radio AB.


P2P före årsskiftet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

3 reaktioner på ””Sluta skyll på upphandlingen”

  1. ”Upphandling” kan ju tolkas olika. Om jag säger att det var fel i ”upphandlingen” så avser jag hur denna gjordes, vilka krav som ställdes, etc. och det är naturligtvis den som är ytterst ansvarig för upphandlingen som är ansvarig om resultatet blir dåligt.
    Om vi ser ”upphandling” som ett verktyg (hammare) så kan ju det i sig också orsaka problem. Huvudet satt löst, skaftet gick av, tyngdcentrat är fel eller liknande p.g.a. dålig konstruktion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *