Kontorsmateriel
Snart ramavtalslöst för kontorsmateriel. Foto: MBM.

Det är dags att bunkra upp

Det kommer snart att bli avtalslöst, oklart för hur länge, inom det statliga ramavtalsområdet för kontorsmateriel. Statens inköpscentral tipsar om möjligheten att bunkra upp lite grann i förväg.

Statens inköpscentrals ramavtal för kontorsmateriel tecknades hösten 2015. Den 21 augusti löper det ut efter att ha förlängts maximalt antal gånger.

Upphandling av nytt ramavtal pågår och tilldelningsbeslut är planerat till slutet av augusti. På inköpscentralens webbplats meddelar Kammarkollegiet att det därför blir fråga om ”några veckors avtalslöshet”.

Det måste nog beskrivas som en from förhoppning. Upphandlingar inom just detta ramavtalsområde har historiskt sett ofta överprövats, vilket lätt gör veckor till månader. Ett gott förarbete gjorde dock att denna, den senaste upphandlingen, inte hamnade i domstol.

Efter det att nu gällande ramavtal upphör går det inte att göra några fler avrop på det. Ramavtalet är rangordnat med Staples som förstahandsval före Office Depot och Lyreco.

Statens inköpscentral poängterar möjligheten att innan ramavtalet löper ut göra ett större avrop för att täcka behoven under den avtalslösa perioden. Leveranser kan ske efter att avtalet upphört – under förutsättning att beställningen gjorts under dess löptid.

Staples vill undvika många stora beställningar i slutet av ramavtalsperioden, som kan innebära att varor blir restnoterade. Under en övergångsperiod fortsätter företaget därför att erbjuda större delen av ramavtalat sortiment till avtalspriser även efter den 21 augusti.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *