Kami Petersen
Kami Petersen vill veta mer. Foto: Emma Reichert.

Storm runt ännu en skånsk upphandling

Det blåser upp till politisk storm kring ännu en skånsk storupphandling. Miljöpartiets Kami Petersen anser att den styrande Alliansen snålar med information kring de kommande dubbeldäckade tågen.

Många upphandlingar inom region Skåne präglas av en rejäl dos politisk oenighet. Ambulanssjukvård, palliativ vård och hörapparater är några färska exempel.

Nu riktar Miljöpartiet kritik mot vad man upplever som bristande öppenhet från den styrande Alliansen i en kollektivtrafikupphandling. Som Inköpsrådet tidigare kunnat berätta är det trångt på skånska tåg och att dubbeldäckare skulle kunna ge fler resenärer sittplats.

Regionfullmäktige har just utökat investeringsramen för nya sådana tåg till 2,2 miljarder kronor. Fast enligt Miljöpartiet har varken ledamöter i kollektivtrafiknämnden, regionstyrelsen eller regionfullmäktige fått underlaget bakom de val som gjorts.

Kami Petersen är miljöpartistisk ledamot i regionfullmäktige och kollektivtrafiknämnden. Han betonar vikten av att de nya dubbeldäckartågen kommer i trafik så snart som möjligt, men riktar samtidigt stark kritik mot bristen på insyn.

– Det är djupt oroande att den styrande Alliansen driver igenom ett så viktigt beslut som det om nya dubbeldäckartåg utan att öppet redovisa fakta.

Det är bland annat uppgifter om antal sittplatser som saknas i handlingarna till regionfullmäktige. Däremot har media rapporterat att Skånetrafiken sätter ett krav på 801 sittplatser, när det tidigare diskuterats att tågen skulle kunna ha över 1000 sittplatser. Som jämförelse har dagens Öresundståg 687 sittplatser.

– Hela tanken med de nya tågen är att de ska avlasta en sträcka där det är för trångt på tågen. Nu riskerar Region Skåne att lägga miljarder på nya tåg som ändå inte räcker till, säger han.

Enligt Kami Petersen är det orimligt att politiker måste förlita sig på uppgifter i media:

– Det finns stora brister i hur hela ärendet har beretts. I handlingarna talar man om ”strategiska val” som gjorts, men styret talar aldrig om vilka alternativen är.

Skånetrafiken för fram kronans försvagning visavi euron som den största anledningen till fördyringen av tågen.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *