Sofia Malander
Sofia Malander väljer bort bussjättarna. Foto: Satu Knape.

Vinner över bussjättarna i Östergötland

Konkurrensen var hård när Östgötatrafiken upphandlade express- och regionbusstrafik. Grimslövsbuss står som vinnare av affären som på hela avtalstiden räknat är värd 2,1 miljarder kronor.

Det blir ett för Östergötlands del nytt trafikföretag som från den 21 juni 2021 tar över ansvaret för busstrafiken på de regionala stråken i länet. Upphandlingen omfattar två anbudspaket med totalt cirka 90 fordon.

Grimslövsbuss kammade hem båda paketen med trafik på bland annat Motala, Kisa, Finspång, Norrköping och Ljungsbro. Delar av landsbygdstrafiken i Linköpings, Norrköpings, Kindas och Valdemarsviks kommuner ingår också i åtagandet.

Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken, berättar att upphandlingen avser 12 procent av kollektivtrafikresorna i länet:

– Grimslövsbuss har goda referenser från sina uppdrag i andra län och vi ser fram emot att vidareutveckla denna viktiga trafik tillsammans med dem under avtalstiden.

Konkurrensen om uppdraget var stenhård. Grimslövsbuss, som sedan år 2008 tillsammans med bland annat Mohedabuss tillhör Sven Carlsson-koncernen, slog ut både större och mer namnkunniga konkurrenter. Bland de åtta anbudsgivarna märks Bergkvarabuss, Flexbuss, Nobina och Vy.

Upphandlingen avgjordes på pris. Efter att ha ställt frågor om Grimslövsbuss anbud gör Östgötatrafiken bedömningen att priset inte var onormalt lågt.

Avtal kommer att tecknas på elva år och det sammanlagda värdet ligger på 2,1 miljarder kronor. Just nu råder avtalsspärr. Inkommer ingen ansökan om överprövning kan avtal tecknas tidigast den 11 februari som tidigast.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *