Sätter dynamik i system för ramavtal

Erik Edström

Erik Edström vill se fler DIS-upphandlingar. Foto: SKI.

SKL Kommentus Inköpscentral inför dynamiska inköpssystem. Tekniken, som har fördelar för småföretagare, prövas nu vid upphandling av bränslepellets.

Vid kommande upphandling av bränslepellets i bulk, storsäck eller småsäck ska SKL Kommentus Inköpscentral använda dynamiska inköpssystem, DIS. Erik Edström, upphandlingsjurist vid SKL Kommentus, säger att detta är första gången man prövar DIS:

– Pelletsupphandlingen är ett pilotprojekt för oss, men vi hoppas att det kommer att följas av fler.

DIS är en elektronisk metod för upphandling som har likheter med både förnyad konkurrensutsättning och upphandling med selektivt förfarande. Alla leverantörer som uppfyller kvalificeringskriterierna får vara med i systemet. Vid prövningen av tillträde prövas inga produkter eller priser.

Vid köp vänder sig den upphandlande myndigheten till de leverantörer som för tillfället är antagna i systemet. Dessa får sedan lämna anbud. Den leverantör som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet tilldelas kontraktet.

Förhoppningen är att dynamiska inköpssystem med tiden ska bli ett upphandlingsverktyg att användas på ett strategiskt sätt – när det passar. Vilka andra upphandlingar som faktiskt kommer att bli aktuella för DIS beror på ett antal faktorer och är för tidigt att säga.

– I andra länder har dynamiska inköpssystem används för en stor bredd av produkter, både enkla och mer avancerade. Det allra vanligaste är konsulttjänster.

Till de fördelar som lyfts fram är att fler små och medelstora företag får möjlighet att vara med och tävla. Just bränslepellets är en marknad som till stor del består av mindre, lokala leverantörer.

– Leverantörer kan när som helst ansöka om att delta och alla leverantörer som uppfyller kraven får vara med.

En deltagande leverantör lämnar bara anbud för de enskilda kontrakt som är intressanta.

– Jämfört med ett ramavtal blir det alltså mindre konkurrensbegränsande effekt. Mindre leverantörer, som inte har kapacitet att gå in i ett stort ramavtal, kan vara med och konkurrera på de kontrakt som passar.

Rent tekniskt, vilket system använder ni?

– Vår leverantör av upphandlingssystem är Visma Tendsign och det är deras lösning vi använder för piloten.

Det dynamiska inköpssystemet för bränslepellets väntas vara i drift i mars 2017. Nuvarande avtal löper ut några månader senare, i maj månad.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *