Svenska Spel
Behöver bli mer känt. Foto: Svenska Spel.

Motvillig spelare upphandlar reklam

Även om Svenska Spel helst vill slippa LOU annonseras nu en stor upp­handling. Bolaget behöver kommunikationstjänster under fyra år för 120 miljoner kronor.

Svenska Spels avtal med kommunikationsbyråerna DDB, King, Jung och Animal löper ut nästa år. Därför inleds nu en ny offentlig upphandling för bolagets samtliga varumärken såsom Stryktipset, Triss och Casino Cosmopol.

Marie Avander, tillförordnad kommunikationsdirektör på Svenska Spel, slår fast att den svenska spelmarknaden står inför en omreglering och en spännande framtid väntar bolaget:

– Vi är mycket nöjda med våra nuvarande byråer och hoppas att byråsverige vill fortsätta bidra till Svenska Spels arbete med att forma den nya spelmarknaden.

Upphandlingen är indelad i sex anbudsområden där man söker efter strategisk och kreativ byrå för modervarumärket, turspel, sport- och nätspel, design samt kommunikationsstöd.

Sammanlagt beräknas uppdragen vara värda inemot 30 miljoner kronor per år. Avtalen löper över två år med option på förlängning med ytterligare ett plus ett år.

Egentligen vill Svenska Spel inte upphandla med hjälp av LOU. I en nu pågående rättsprocess, där en upphandling av digitala säkerhetstjänster överprövats, utmanar bolaget den ordningen.

I augusti sa Svenska Spels chefsjurist Lena Lassenius till Inköpsrådet:

– Vår uppfattning är att LOU, enligt de kriterier som uppställs i lagen, inte ska tillämpas på Svenska Spel då vi inte är ett offentligt styrt organ.

Den processen påverkar dock inte denna upphandling där sista anbudsdag är den 17 november 2016.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *