Ola Billger
Ola Billger i den enkla radiostudion. Foto: Konkurrensverket.

Konkurrenten – ny podd i lurarna

Upphandlingsbolaget och Almega gör det. Även Konkurrensverket bjuder nu på välproducerade poddradiosändningar med bäring på offentlig upphandling.

I Konkurrensverkets nya poddradioserie, som går under namnet Konkurrenten, diskuteras både konkurrensfrågor och offentlig upphandling. Programmakarna utlovar även svar på lyssnarfrågor.

Konkurrensverkets kommunikationschef Ola Billger, som också är programledare, berättar att man gjort podden av lite olika skäl:

– Dels är det kul att testa nya grejer, dels är poddarna förhållandevis billiga, snabba och lättproducerade.

Han ser podcasts som en naturlig del av den digitala utvecklingen och Konkurrensverket vill vara i framkant.

– Jag tror att många fler myndigheter skulle må bra av att bredda sitt sätt att kommunicera digitalt. Dessutom lämpar podden sig alldeles utmärkt för fördjupad information, och den kan också vara riktigt bra ur tillgänglighetssynpunkt.

Är syftet att nå nya målgrupper, till exempel unga?

– Det är för tidigt att säga om vi når ut till nya målgrupper, och det är egentligen inte heller det primära syftet. Däremot tror jag att poddarna om konkurrens- och upphandling kan väcka intresse i våra befintliga målgrupper. Det finns rätt gott om människor som älskar den här typen av material och vi hoppas att nå dem.

Hittills har fyra program producerats. I ett av dem får Ola Billger besök av Ewa Wennberg, Konkurrensverkets chef för upphandlingstillsyn, som förklarar varför lagstiftningen ser ut som den gör. Upphandlingstillsyn, direktupphandlingsgräns, vanliga fel, sanktioner, synnerlig brådska och den nya lagstiftning som ska komma i april berörs också.

När kommer fler avsnitt?

– Vi ska nu utvärdera de fyra första avsnitten, men målsättningen är att dyka upp regelbundet. Förhoppningsvis kan vi lansera fler avsnitt om ungefär en månad.

Till fördelarna med poddsändningar hör att de kan hämtas för att avnjutas, med eller utan hörlurar, när tid ges som till exempel på vägen till jobbet. Lyssning kan ske via dator, surfplatta eller mobil.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *