Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Oproportionerligt inte godta e-signatur

RättsfallsanalysDet strider mot proportionalitetsprincipen att kräva att ett anbud ska signeras manuellt, skannas och skickas elektroniskt, när nämnda formkrav innebär en lägre nivå av säkerhet än e-signatur. Det menar Kammarrätten i Stockholm i en färsk dom som analyseras av Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

| 2020-12-20
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
I en konsultupphandling ställdes ett formkrav på att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Kammarrätten fann att kravet stred mot propor­tio­na­li­tets­principen, bland annat då det innebar lägre säkerhet jämfört med e-signatur. Det ansågs däremot inte strida mot likabehandlingsprincipen att ställa högre krav på validering av e-signatur jämfört med kontroll av skannad signatur.

Skaderekvisitet var inte uppfyllt i det aktuella fallet, då leverantörens e-sig­na­tur inte hade kunnat valideras, varför ansökan om överprövning avslogs.

Bakgrund
Säkerhetspolisen, Säpo, upphandlande ramavtal för upphandlingskonsulter genom ett öppet förfarande enligt LOU. En leveran­tör diskvalificerades med motiveringen att anbudet inte hade signerats enligt ett formkrav som angav att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Leverantören ansökte om överprövning och anförde att kravet stod i strid med proportiona­litetsprincipen och framhöll bland annat att anbudet hade signerats elektroniskt samt att e-signaturen verifierats genom Bank-ID.

Säpo invände bland annat att leverantören inte riskerat att lida skada, då dess e-signatur inte kun­nat valideras. Säpo menade att kravet utgjorde en proportionerlig, lämplig och effek­tiv åtgärd i relation till syftet med kravet; att på ett enkelt, säkert och trovärdigt sätt säkerställa att bindande anbud (såväl civilrättsligt som straffrättsligt) lämnades av behörig företrädare.

Förvaltnings­rätten ansåg att kravet inte stod i strid med proportionalitetsprincipen och avslog ansökan. Den e-signatur som leverantören använt kunde enligt förvaltningsrätten inte likställas med ett undertecknat anbud i enlighet med formkravet.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att det av EU-domstolens praxis (mål C-245/03 Contse) framgår att en proportionalitetsbedömning ska göras i tre steg.

Först bedöms om åtgärden är lämplig och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet. Sedan bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå detta syfte, det vill säga att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms om den negativa effekten av åtgärden är oproportionerlig jämfört med syftet.

Kammarrätten betonade att det var Säpo som hade att visa att det aktuella formkravet var nödvändigt för att uppnå eftersträvat syfte.

Även om upphandlande myndigheter har stor frihet vid utformande av formkrav, och även om aktuellt formkrav var tydligt och enkelt för anbudsgivare att uppfylla, ansåg kammar­rät­ten att kravet inte stod i proportion till det angivna syftet (det vill säga syftet att säkerställa att anbudsgivaren blir bunden av anbudet och att företrädarna kan hållas straffrättsligt ansvariga för innehållet).

Dom­sto­len framhöll att e-signaturer i dag är grundläggande för ett fungerande samhälls­liv och att en skannad un­­der­skrift inte har samma bevisvärde som en originalunderskrift.

Kammar­rätten fann även att formkravet dels innebar en lägre säkerhetsnivå jämfört med sådan e-signatur som den klagande leverantören uppgavs ha använt, dels inte var nödvändigt vid e-signering. Formkravet stred därför mot proportionalitetsprincipen.

Leverantören hade även anfört att Säpo agerat i strid mot likabehandlings­princi­pen genom att ställa ”högre krav på bevisning av e-signaturers äkthet än vad som ställs för skannade signaturers äkthet”.

Kammarrätten, som inte delade uppfattningen, framhöll att e-signaturer och traditionella namnunderskrifter är olika till sin natur och utförs på olika sätt samt att valideringen av e-signatur inte är jämförbar med kontrollen av äkthet hos en traditionell namnunderskrift.

Kammarrätten ifrågasatte inte Säpos uppgift om att leverantörens e-signatur inte hade kunnat valideras och leverantören hade inte heller kunnat visa att anbudet signerats på det sätt som leverantören påstått.

Kammarrätten fann därför att leverantören inte hade visat att den lidit eller riskerat att skada till följd av bristerna i upphandlingen, och avslog överklagandet. Målet har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, som i skrivande stund ännu inte har tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.

Analys
I det refererade målet menade Säpo att man hade ställt krav på egenhändigt undertecknande av anbud. Kammarrätten konstaterade att så inte var fallet; däremot förelåg ett formkrav för undertecknande av anbudet. Då LOU inte reglerar hur anbud ska signeras ankommer det på upphandlande myndighet att vid behov reglera detta i upphandlingsdokumenten. Formkrav avseende signering av anbud ska dock alltid vara förenliga med de grundläggande upphandlingsrättliga principerna.

Enligt 12 kap. 7 § LOU får en upphandlande myndighet kräva att exempelvis elektroniska anbud ska vara försedda med avancerad elektronisk underskrift enligt förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering med mera.

Eftersom en sådan underskrift innebär högre säkerhet än en skannad manuell underskrift bör avancerade e-signaturer accepteras i upphandlingar där det ställs formkrav på skannad underskrift eller liknande. Detta gäller dock under förutsättning att den som signerar anbudet elektroniskt kan bevisa att anbudet har signerats på det sätt som påstås.

I det sammanhanget är det intressant att kammarrätten i det refererade avgörandet bedömde att det kan ställas högre krav på validering av elektronisk underskrift i jämförelse med bedömning av äkthet av en skannad kopia.

Likabehandlingsprincipen innebar alltså i det aktuella målet inte att de två aktuella metoderna för att signera anbud skulle bedömas lika, utan olika – på grund av att metoderna som sådana fungerade på olika sätt.

Sammanfattningsvis innebär domen att upphandlande myndigheter noggrant bör utforma eventuella formkrav på anbuds undertecknande, och att man vid elektronisk anbudslämning måste utforma kravet på ett sätt som även tillåter avancerad e-signering av anbud.

Domen kan förhoppningsvis bidra till fler och bättre möjligheter till avancerad e-signering av anbud.

Målnummer och domstol
Kammarrättens i Stockholm dom den 11 november 2020 i mål 4566-20.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

  • Strategisk upphandlare med inriktning entreprenad

Lediga jobb

  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Åsikter på sajten

  • Vår produkt klarar inte ett ska-kravEn lösning, om inte övriga metoder ger bra utdelning, kan kanske vara att leverera en annan produkt som uppfyller kraven....
  • Överprövning av offentlig upphandlingJag håller med alla ovanstående men jag tror att det finns ytterligare en väg att gå, minska ned den mängd...
  • Överprövning av offentlig upphandlingÄr det inte så enkelt att många regler = många överprövningar? Lagstiftningen har blivit allt för omfattande. Idag ska man...
  • Överprövning av offentlig upphandlingUr ett affärsmässigt perspektiv är normalt sett en garanterad minsta volym som ska levereras betydligt mer intressant att veta än...
  • Överprövning av offentlig upphandlingUppfylls 1, 2 och 5 så kommer i princip 3 och 4 med på köpet. I grunden tycker jag att...
  • Överprövning av offentlig upphandlingHåller med om att överprövningsdebatten är onödigt rörig och tror att en starkt bidragande faktor till det är just att...
  • Hur cirkulära är dina inköp?Bra och inspirerande artikel, detta behöver vi göra mer av! Kanske också att inköpare söker mer av delningstjänster också i...
  • Överprövning av offentlig upphandlingJag tror inte att det går att besvara frågan om det är för många överprövningar med utgångspunkt i antal överprövningar...
  • Vår produkt klarar inte ett ska-kravGulligt, men i verkligheten är lou något som ytterst få bryr sig om. Inga känner till detta bättre än myndigheter...
  • Så ska förhandlingen gå tillVad tror ni är anledningarna till varför EU vill begränsa möjligheterna för upphandlande myndigheter att kunna förhandla sina upphandlingar?

Senaste inläggen

  • ”Avtala inte bort rätten till sanktioner”
  • Vem, var, när? – och 7 smarta tips
  • Så löste Jönköping spritbristen
  • Överprövning av offentlig upphandling
  • Leverantörsrelation i förändring
  • Rödvit förebild för grön omställning
  • Vår produkt klarar inte ett ska-krav
  • ”Alla vill göra skillnad”
  • Ingen skada av utvärderingsmodell
  • Brittisk upphandling reformeras
  • Överger LOU för ny modell
  • Mod som verktyg i försäljningen
  • Allvarligt fel i yrkesutövningen
  • Tydliga men svåra villkor
  • Måste krav på anbudsspråk uppfyllas?
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 10 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars 2021
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | våren 2021