Rugtvedtkrysset
Rugtvedtkrysset på den nya vägen. Foto: Yvonne Rognan.

Här sitter leverantören i förarsätet

Vid upphandlingar enligt modellen Best Value Procurement sitter leverantören i förarsätet. Den första norska BVP-upphandlingen, en affär på runt två miljarder kronor, ger mersmak.

Norsk offentlig sektor ser Best Value Procurement, BVP, som ett sätt att förnya upphandlingsprocessen. Nu är pilotprojektet färdigbyggt. Det 16 kilometer långa E18-avsnittet mellan Rugtvedt och Dørdal öppnades för biltrafik i december.

Bjørn Børseth är inköpsdirektör på Nye Veier. Han förklarar att BVP-metoden går ut på att låta leverantören styra projektet för att hitta de bästa lösningarna och hantera de olika riskmomenten.

I en BVP-upphandling argumenterar leverantörerna i korta och koncisa anbud kring varför just de är bäst på att lösa uppdraget. Vid utvärderingen premieras leverantörer som självständigt och utan detaljstyrning från uppdragsgivarens sida kan lösa uppgiften.

– En god dialog med leverantören har resulterat i flera miljövänliga lösningar, som till exempel minskade brolängder, säger han.

Jørn Rinde, som projektlett bygget på sträckan, berömmer byggaren Hæhre Entreprenør:

– För att vara ärlig kunde vi väl i början inte allt om hur BVP var tänkt att fungera, men det visade sig vara en väldigt bra arbetsmetod. Tillsammans med Hæhre har vi löst de utmaningar som har uppstått längs vägen i projektet.

Hittills har sammanlagt 16 olika BVP-kontrakt tecknats i Norge. Metoden används även i exempelvis Nederländerna och USA.

– Vi utvärderar resultaten och lanserar inom kort en processbaserad guide för hur man startar och driver projekt enligt BVP-metoden, säger Dag Strømsnes, avdelningschef på vid statliga Digitaliseringsdirektoratet som stöttat pilotprojektet.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *