Annons i samarbete med HBV

Som affärsutvecklare på HBV är Ville Gruners uppgift att hjälpa medlemmarna att få maximal nytta av HBV:s avtal. Ett omväxlande och kreativt arbete.

Affärsutvecklare – socialt, kreativt och aldrig tråkigt

Vill du ha ett omväxlande arbete där du får träffa många människor och ta fram intressanta lösningar? Då kan affärsutvecklare på HBV vara rätt jobb för dig.

HBV är en upphandlingsorganisation för drygt 350 allmännyttiga bostadsbolag, som tillsammans också äger HBV. Målet för HBV är att fungera som ett kunskapsnav för medlemsbolagen och här spelar affärsutvecklarna en viktig roll.

– Som affärsutvecklare får du hjälpa medlemmarna att identifiera sina behov och anpassa dem så att de får mesta möjliga nytta av HBV, våra avtal och medverka till bra affärer. Vi får också ta fram förslag och strategier för nya och befintliga avtalsområden, identifiera viktiga trender och hitta nya affärsmodeller. Det är ett väldigt omväxlande arbete, säger Sofia Nordblom, regionansvarig affärsutvecklare på HBV.

Att alla medlemsbolag har sina egna unika förutsättningar och behov bidrar också till variationen. Några har stora inköpsavdelningar med många olika kompetenser på plats medan andra har små organisationer som kan behöva mer stöd.

För att veta vad varje medlem behöver måste affärsutvecklarna förstå de specifika behoven och det innebär många personliga kontakter.

– Vår framgång bygger på att vi har nära kontakt med alla våra medlemmar. Vi behöver lära känna medlemmarnas organisationer och träffa rätt personer. Därför är vi ute hos medlemmarna väldigt mycket, säger Sofia Nordblom.

Att vara utåtriktad, tycka om att träffa människor och att vilja sätta sig in i deras behov är viktiga egenskaper för en bra affärsutvecklare. Sedan måste du också bidra med nya synvinklar.

– Du behöver vara ifrågasättande för att se var det går att hitta förbättringar och så måste du vara kreativ för att hitta nya och bättre lösningar, säger Ville Gruner, affärsutvecklare och upphandlingskonsult på HBV.

En annan viktig uppgift för affärsutvecklarna på HBV är att hjälpa medlemmarna att prioritera. Fastighetsbranschen är uppdelad i 50–60 segment så det händer alltid något nytt på något område och det går inte att springa på alla bollar.

– Det finns mängder med produkter, system och tjänster som kan ge bättre effekt än det medlemmarna använder idag. Vårt jobb blir att avgöra vilken riktning och vilka områden som ger den bästa effekten för oss och medlemmarna, säger Ville Gruner.

För att kunna prioritera gäller det förstås att veta vilka möjligheter som finns. Att vara expert på alla områden är omöjligt, men genom att bygga nätverk kan en affärsutvecklare skaffa sig expertkunskap ändå.

– Vi på HBV är lyckligt lottade och har många kolleger med olika kompetensområden som vi kan fråga och vi kan även vända oss till leverantörerna för att få råd. Sedan ska vi inte glömma alla medlemsbolagen som sitter på mängder av information som vi kan ta del av, så det är en stor kunskapsbank vi har tillgång till, säger Ville Gruner.

Att arbeta som affärsutvecklare på HBV är ett kreativt och socialt jobb där den ena dagen inte är den andra lik. Men för att ett arbete ska vara riktigt tillfredsställande krävs det också att det är en bra arbetsplats.

– Ledningen på HBV låter oss ta plats och ger oss stor frihet under ansvar. De är också bra på att ge de anställda möjlighet att utvecklas inom organisationen. Nu har jag inte jobbat här så länge, men jag måste säga att det känns som att jag har hittat rätt, säger Sofia Nordblom.

Annons i samarbete med HBV

Bo Nordlin

Om Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.