Maria Agrén, chef utbildningar och konferenser, Inköpsrådet

Vill göra duktiga upphandlare än bättre

Det saknas utbildningar som passar för upphandlarnas mångfacetterade vardag. Det behövs inte bara kunskap i LOU. Kommunikation och projektledning är kanske ännu viktigare för att göra bra affärer, hävdar Maria Agrén som vill fylla den luckan.

IKEA

Maria Agrén, du ansvarar för Inköpsrådets nya satsning på utbildningar. Det finns ju redan mängder av utbildningar. Finns det verkligen plats för fler?

Ja, vi tycker förstås det. Vi gör annorlunda utbildningar som inte finns på marknaden idag.  Vi är övertygade om att det finns ett behov av våra utbildningar och vi ser inte att det finns några motsvarigheter till dem någon annanstans.

På vilket sätt är Inköpsrådets utbildningar annorlunda?
På flera sätt. Upphandlarens roll idag är mångfacetterad. Det är inte bara att sitta på kammaren och plita ned förfrågningsunderlag. Vi har tagit fram utbildningar som hjälper upphandlaren att bli bättre på dessa nya områden. Utbildningen Kommunicera bättre är speciellt spännande, tycker jag. En allt viktigare del för att göra bra affärer är att kommunicera med framför allt leverantörer, men också med personerna i den egna verksamheten som man upphandlar för. För just det ändamålet har vi tagit fram en riktigt vass utbildning i kommunikation.

På samma tema finns en utbildning i hur man projektleder en upphandling på bästa sätt. Också det en viktig baskunskap för den moderna upphandlaren.

Det finns andra utbildningar i kommunikation och projektledning, men vi har skräddarsytt utbildningarna för just upphandlare. Vad jag vet är Inköpsrådet ensamt om det.

Så er nisch är alltså att ha utbildningar för upphandlare, men i allt annat än upphandling?
Nej, vi har utbildningar i upphandling också. Men här försöker vi att gå djupare. Du hittar åtminstone inte än så länge någon grundkurs i upphandling hos Inköpsrådet. Däremot har vi en djuplodande utbildning i funktionsupphandling och en annan utbildning som gör dig till kvalificerad it-upphandlare. För att få ut något av dessa utbildningar måste du kunna upphandla. Tanken är att vi ska göra duktiga upphandlare ännu vassare.

Kurserna är dyra. Det kostar nästan 6 000 kronor för en dag. Är det rimligt?
Visst är det mycket pengar. Men vi har förstås studerat vad priserna ligger på för utbildningar idag och vi är inte dyrast på marknaden, tvärtom skulle jag säga. Det är också viktigt med bra kursledare och de vill ha – och är väl värda – bra betalt.

Vad har du för erfarenhet av upphandling, Maria Agrén?
Jag är ingen upphandlare, men har jobbat i många år med att arrangera konferenser och utbildningar. Och jag har tidigare jobbat med Bo Nordlin på Upphandling24, så ett visst hum har jag om upphandlare och deras behov.

Vilka brister finns i ert utbud?
Jag skulle vilja erbjuda en utbildning för upphandlare som vill bli entreprenadupphandlare. Jag tror att en duktig upphandlare med rätt utbildning relativt snabbt kan ta sig an den rollen. Här finns det också ett stort behov. Tyvärr har jag inte hittat lämpliga kursledare än för den utbildningen. Så ni som känner er manade, ta kontakt med mig så kan vi se om vi fungerar ihop.


Easyfairs period 2

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *