Securitasvakt
Branschdominanten vill se renare LOU-spel. Foto: Securitas.

Securitas skippar smutsig LOU-taktik

Securitas ska bli en bättre och mer seriös anbudsgivare. Ingen ”LOU-taktik” framöver är löftet.

Tillämpningen av LOU har kommit att handla mer om formalia och mindre om konkurrens än vad som varit avsett. Det anser Securitas som för egen del nu beslutat om ärligare riktlinjer vid offentlig upphandling av säkerhetstjänster.

Löftet är att initiera en öppen dialog och att påtala eventuella felaktigheter, som riskerar att skada konkurrens på lika villkor, så snart de upptäcks. Den självpåtagna preklusionsfristen innebär att överprövning inte kommer att begäras på grund av felaktigheter som företaget inte påtalat.

– Vi vill vinna kontrakt genom att vara den mest konkurrenskraftiga och affärsmässiga leverantören och inte genom att använda oss av ”LOU-taktik”, säger Jon Radefalk, key account manager vid Securitas i Sverige.

Securitas kommer inte heller att ta fasta på brister i konkurrenters anbud som är av formaliakaraktär. Detta under förutsättning att det på något annat sätt framgår att kraven uppfylls.

Som vd för Securitas i Sverige upplever Joachim Källsholm ibland att rädslan över att göra fel är större än viljan att göra en god offentlig affär.

– Den rädslan drabbar oss fruktansvärt hårt. De enda vinnarna i den ekvationen är de juridiska ombuden.

Enligt Doublecheck köpte offentlig sektor i fjol bevaknings- och säkerhetstjänster för 2,2 miljarder kronor. Analysföretaget har identifierat 179 leverantörer. Securitas är störst med 4U Security, Nokas Security, Commuter Security, Pema Vakt, Rapid Säkerhet, Vesper Group, Nokas Värdehantering, Loomis och Cubsec på tio-i-topp-listan.

Joachim Källsholm hoppas att fler företag ska formulera liknande policies som Securitas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *